خبرنگاران 40 اثر فرهنگی و تاریخی سیستان و بلوچستان پارسال به ثبت ملی رسید

به گزارش مجله سرگرمی، زاهدان- خبرنگاران- مدیرکل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان گفت: 40 اثر فرهنگی و تاریخی این استان سال 99 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

خبرنگاران 40 اثر فرهنگی و تاریخی سیستان و بلوچستان پارسال به ثبت ملی رسید

علیرضا جلالزایی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران اظهارداشت: از این تعداد 25 اثر جز آثار منقول و غیر منقول و 15 اثر جز آثار ناملموس و طبیعی به شمار می آید.

وی ادامه داد: شرایط اولیه ثبت در فهرست آثار ملی، احراز ویژگی های فرهنگی و تاریخی اثر و سایر شرایط مقرر قانونی از نظر قدمت، محل وقوع و محل ساخت یا ایجاد اثر است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان از بازسازی 30 اثر تاریخی استان در سال 99 خبر داد و گفت: این آثار با اعتباری بالغ بر 30 میلیارد ریال بازسازی شده که از مهمترین آن ها می توان به بافت ناهوک سراوان، قلعه دزک، باغ خالصه بمپور، خانه یاغی زهی، قلعه سرباز، خانه امیر شهریار خمکی و مقابر جالق اشاره کرد.

حدود 2 هزار اثر منقول و غیر منقول سیستان و بلوچستان تا به امروز در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. سه اثر تاریخی سیستان و بلوچستان شامل شهر سوخته، بیابان لوت و روستای سفال کلپورگان نیز ثبت جهانی شده است.

به گزارش خبرنگاران استان سیستان و بلوچستان با 20 شهرستان زاهدان، زابل، هیرمند، زهک، هامون، نیمروز، میرجاوه، خاش، بمپور، سراوان، سیب سوران، مهرستان، ایرانشهر، دلگان، فنوج، قصرقند، نیکشهر، سرباز، کنارک و چابهار و داشتن صدها اثر باستانی، تاریخی، فرهنگی و مکانهای تفریحی و دیدنی، سواحل زیبا، بازارهای متعدد با کالاهای داخلی و خارجی، منطقه آزاد و کوه سرافراز تفتان و از همه مهمتر مردمی مهربان و میهمان نواز چشم انتظار مسافران و گردشگران نوروزی است.

وجود مرزهای طولانی زمینی و دریایی و سدها و رودخانه های متعدد، باغات میوه های گرمسیری و صنایع دستی منحصر به فرد از دیگر توانمندیها و جاذبه های پهناورترین استان کشور است.

سفر به سیستان و بلوچستان از طریق هوایی، دریایی و سه محور زمینی خراسان- زاهدان - زابل، کرمان - زاهدان، کرمان - ایرانشهر و جاسک -کنارک - چابهار امکان پذیر است.

1com.ir: مجله کامپیوتر | مجله کاربردی فناوری در صنعت گردشگری

3ye.ir: مجله سایه | مجله خانه و خانواده، اطلاعات عمومی، اخبار روز

abuzariyon.ir: مجله ابوذریون | نگاهی اجمالی به رویدادهای روز ایران و جهان

منبع: ایرنا
انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 136012

به "خبرنگاران 40 اثر فرهنگی و تاریخی سیستان و بلوچستان پارسال به ثبت ملی رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 40 اثر فرهنگی و تاریخی سیستان و بلوچستان پارسال به ثبت ملی رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید