مرحله نو کاوش باستان شناسی و نجات بخشی محوطه باستانی مرسین آغاز شد

به گزارش مجله سرگرمی، ایسنا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، مرحله نو کاوش باستان شناسی و نجات بخشی محوطه باستانی مرسین آغاز شد.

مرحله نو کاوش باستان شناسی و نجات بخشی محوطه باستانی مرسین آغاز شد

حمیدرضا دوست محمدی، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان اضافه نمود: فصل سوم کاوش نجات بخشی این محوطه باستانی به سرپرستی عطا حسن پور و با مدیریت مهرداد ملک زاده شروع شده و تا خاتمه شهریور ادامه دارد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان گفت: این فصل از کاوش با هدف تکمیل مطالعات و با استقرار 2 هیئت باستان شناسی برای تسریع در انجام کار و کاوش سطح بیشتری از محوطه انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه این گورستان متعلق به دوره های عصر آهن 3 است، اضافه نمود: کاوش نجات بخشی گورستان مرسین از اواسط تابستان 1393 شروع شده است.

دوست محمدی با بیان اینکه احتمال می رود بیش از 2 هزار گور در منطقه باشد، توضیح داد: مجموعه های سفالی و زیورآلات یافت شده از این منطقه متعلق به کوچندگان است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان گفت: در فصل های پیشین کاوش در گورستان مرسین، نمونه های ارزشمندی از سفالینه های معروف به سفال نخودی غربی نو که نشانگر آثار عصر آهن یا دوره ماد بوده، کشف شد.

او بیان نمود: براساس آزمایش های رادیو کربن در سال 1393 معین شد، یافته های این گورستان به حدود 450 سال قبل از میلاد بر می شود و این یافته ها نقش مهمی در بازسازی زندگی و طرز معیشت اواخر دوره ماد و اوایل دوره هخامنشی دارد. محوطه مرسین در شرق روستای تلاجیم و در ارتفاعات شرق رودخانه سفیدرود در بخش پشتکوه شهرستان مهدی شهر قرار گرفته است.

safariro.ir: سافاری رو: مجله گردشگری و مسافرتی به همه جای دنیا

mosaferatro.ir: مسافرت رو: مجله گردشگری و مسافرتی

منبع: همگردی
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 153577

به "مرحله نو کاوش باستان شناسی و نجات بخشی محوطه باستانی مرسین آغاز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرحله نو کاوش باستان شناسی و نجات بخشی محوطه باستانی مرسین آغاز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید