که مازندران شهر ما یاد باد، همواره بر و بومش آباد باد

به گزارش مجله سرگرمی، سفر به مازندران آنگاه که بهار جامه رنگارنگ خود را بر تن طبیعت می نماید.

که مازندران شهر ما یاد باد، همواره بر و بومش آباد باد

به گزارش از ، سال نو از راه رسیده، کوچه و خیابان پر شده از نوای نوروز خوانانی که با خواندن اشعار در مدح امامان و ترانه های محلی، طلیعه سال نو را به ما مژده می دهند.

15 روز مانده به عید نوروز، مازندران سراسر غرق شادی می گردد و نوروزخوانان از روستا تا شهر را طی می نمایند. یکی شعر می خواند و دیگران ساز می زنند و به در خانه های مردم می رود و می خوانند: بادبهارون بیمو / نوروز سلطون بیمو/ مژده دهید به دوستان / گل به گلستون بیمو. صاحب خانه نیز با دادن شیرینی، گردو، تخم مرغ، نخود و کشمش از آنان پذیرایی می نماید.

مازندران یکی از استان های خرم خطه شمالی کشور است که سرسبزیش چنان چشم نواز است که روح را جلا بخشیده و باعث طراوت وجود می گردد. آنچنان که حکیم ابوالقاسم فردوسی در شاهنامه، بزرگ ترین کتاب به زبان پارسی می گوید:

که مازندران شهر ما یاد باد همواره بر و بومش آباد باد

که در بوستانش همواره گلست به کوه اندرون لاله و سنبلست

هوا خوشگوار و زمین پرنگار نه گرم و نه سرد و همواره بهار

مازندران، گوشه ای از شمال میهن عزیزمان بسیاری از زیبایی های تکرار نشدنی را در خود جای داده است. مناظری که شاید باورش سخت باشد که متعلق به ایران هستند. از سرسبزی و زیبایی کوه و دشت و دمن تا دریا و غروب و خورشید و بسیاری از جاذبه های تاریخی و طبیعی دیگر که زبان قادر به گفتن آن نیست.

مردمانی دارد از جنس مهربانی که همواره با رویی گشاده به پیشواز میهمانان خود می روند. این استان که در بخش طبیعت گردی، یکی از قطب های گردشگری کشور محسوب می گردد، هرساله پذیرای نزدیک به دوازده میلیون گردشگر داخلی و ده ها هزار توریست خارجی است.

جاذبه های دیدنی مازندران از کوه تا جنگل، از دشت تا دریا

سفری را شروع می کنیم به دل طبیعت مازندران. مقصد اول دماوند بزرگترین قله ایران، سراسر پوشیده از برف که با انعکاس خورشید همچون الماسی در میان رشته کوه های البرز می درخشد.

یکی از محلی ها می گوید: دم به معنای بخار و آوند به معنای لوزی بودن قله است به همین خاطر نام این قله را دماوند گذاشتند. ای دیو سیاه پای در بند ای گنبد گیتی ای دماوند

از دماوند که می گذریم به جنگل های سرسبز مازندران می رسیم. در لا به لای جنگل های انبوه کوهستان و زیبایی های طبیعت که تمامی ندارند شاهد رفت و آمد مه غلیظی خواهیم بود. جنگل های که از معروف ترین آن ها جنگل سی سنگان، پلنگ دره، جنگل دو هزار و جنگل گیسوم است.

یکی از گردشگران درباره زیبایی های جنگل گیسوم می گوید: این جنگل با داشتن درختان سر به فلک کشیده تونلی زیبا و دیدنی را برای عبور درست نموده است، جایی که این جنگل در نهایت به دریا می رسد، زیبایی طبیعت به اوج خود خواهد رسید و در اینجا نه تنها می گردد از طبیعت گردی و کمپ زدن در جنگل لذت ببریم بلکه می توانیم در ساحل آن آبتنی کنیم.

به غرب مازندران که می رویم به دریاچه ای می رسیم که مخلوطی از زیبایی و ترس را با هم دارد. دریاچه ارواح با درختانی که ریشه در دل آب دارند.

یکی از مسافران می گوید: اینجا اصل طبیعت است و انسان حس بسیار خوبی همراه با آرامش دارد و دیدن این جاذبه طبیعی منحصر بفرد بسیار هیجان انگیز است.

رویای زندگی در کلبه های چوبی

سفر در مازندران بدون دیدن کلبه های جنگلی اش امکان پذیر نبود پس به اقامتگاه بوم گردی می رویم که صدای شرشر آب صدای جیک جیک گنجشگ ها و صد ها صدای دیگر همراه با غذا های لذیذ محلی هوش از سر هر مسافری می برد.

از سرسبزی جنگل راهی آبی دریای بیکران می شویم. سواحل دریای خزر که با دیدن جزر و مدش زیبایی طبیعت را بیش تر حس می کنیم. هنگام غروب خورشید در کنار امواج پر تلاطم دریای خزر، آسمان را با رنگ های نارنجی، زرد و بنفش مانند یک تابلوی نقاشی که رنگ هایش را بر روی دریاچه انعکاس می دهد، می بینیم.

وقتی خورشید بعد از یک سفر یک روزه چشم از زمین فرو می بندد و دستی به نشانه خداحافظی تکان می دهد و چهره در پس کوه های سر به فلک کشیده مغرب قایم می نماید و پرده سیاه شب دامن گستر می گردد، سفر ما نیز به خاتمه رسیده است.

گزارش از سارا فرهمندراد

آ

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 16523

به "که مازندران شهر ما یاد باد، همواره بر و بومش آباد باد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "که مازندران شهر ما یاد باد، همواره بر و بومش آباد باد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید