راه چاره جدید معمار تحریم ایران در نشست بروکینگز به سیاستگذاران آمریکا

ریچارد نفیو معمار تحریم های ایران می گوید: به طور معین پیشنهاد ما این است در صورتی که ایران همچنان به اجرای تعهدات هسته ای خود پایبند بماند، آمریکا باید از هر رویکردی که بهانه به دست ایران برای خروج از برجام می دهد اجتناب کند.

راه چاره جدید معمار تحریم ایران در نشست بروکینگز به سیاستگذاران آمریکا

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، روز گذشته میزگرد نشست بروکینگز که چندی پیش نشستی با حضور کارشناسان در رابطه با محدودسازی توانمندی های هسته ای و موشکی ایران در واشنگتن برگزار گردید بخش اول آن با عنوان توصیه مهم کارشناسان بروکینگز به ترامپ درباره نحوه برخورد با ایران منتشر شد. در بخش دوم ریچارد نفیو معمار تحریم های ایران بحث را پیش می گیرد که در ادامه می خوانید:

ریچارد نفیو: با تشکر. همانطوری که باب گفت و همه شما نیز می دانید، ما یک رویکرد جدیدی را در قبال موضوع هسته ای ایران توصیه می کنیم چرا که به باور ما راهبرد کنونی، در پرداختن به هدف اصلی سیاست آمریکا که ممانعت ایران از دستیابی به سلاح هسته ای است نتیجه بخش نخواهد بود. بنابراین من و باب رویکرد جدیدی را یا بهتر بگویم رویکردی که در گذشته جواب داده یعنی دیپلماسی را پیشنهاد می کنیم. آن هم یک دیپلماسی جدی و عاقلانه بر پایه بده و بستان. بنابراین پیشنهاد ما یک رویکرد جدید در دیپلماسی و بر پایه پنج محور اصلی است.

1. ایالات متحده این توان را دارد که به وسیله تبادل نظر و اعمال فشار اقتصادی بر ایران به یک توافق بلندمدت تر با ایران به منظور ایجاد شفافیت و اعمال محدودیت در برنامه هسته ای این کشور دست یابد.

2. برجام توافق خوبی بود و در رابطه با اعمال قیود و مقررات و نوع رویکرد در رابطه با برنامه هسته ای ایران موارد زیادی را در برداشت، و از این رو باید مبنای مذاکرات آینده باشد، هر چند که سوال درباره اینکه آیا ایالات متحده باید به برجام بازشود و اینکه دقیقا چه وقت باید این کار را انجام دهد یک تصمیم تاکتیکی محسوب می شود. اما از نظر ساختاری، مقرراتی در برجام وجود دارند که در صورت اصلاح برجام باید آنها را حفظ کرد. این مقررات شامل بندهای مربوط به شفافیت فعالیت های هسته ای، جهت کامل پلوتونیوم فراوریی و کنترل فرآیند غنی سازی هستند.

3. الف- به رغم ویژگی های خوب برجام، این توافق در نظر ایران کم ارزش و در نظر خیلی از آمریکایی ها بی اعتبار شده است. بعضی مسائل در رابطه با اجرای برجام به خصوص در حوزه کاهش تحریمها هستند که باید مد نظر قرار گیرند. بعضی دیگر از مسائل خیلی پیش از ریاست جمهوری ترامپ، در رابطه با برجام پیش آمدند که بر نگاه ایرانی ها به برجام تاثیر منفی داشتند. با نظر به اینکه برجام یک معاهده (Treaty) محسوب نمی شود، موضوعاتی که در رابطه با اعتبار بلند مدت آن مطرح هستند باید مورد تجدید نظر قرار گیرند چرا که فکر می کنیم این ضعفها و مسائل، خود را در زمان خروج آمریکا از برجام نشان دادند.

ب- با گذشت زمان، با مسائل جدیدی در رابطه با موضوع بندهای غروب برجام روبرو هستیم. یه طور مشخص، اگرچه ممکن است بندهای غروب برجام در زمان انعقاد این توافق معقول بوده باشند، اما این بندها در چهارچوب رویکرد آن موقع که مبتنی بر دیپلماسی بیشتر بین ایران و آمریکا و به نوعی کنار رفتن موضوع هسته ای پس از انعقاد برجام بود، تدوین شده بودند. اما امروز کل موضوع هسته ای ریست (reset) شده و ایران و آمریکا درگیر تقابل شده اند و این بدان معنی است که باید به دیپلماسی زمان دهیم چرا که خود دیپلماسی هم دچار محدودیت شده است. در نتیجه، هم ایران و هم آمریکا ممکن است علاقمند به تدوین توافق جدید با دستاوردهای بیشتر برای هر دو طرف باشند. ما در گزارش خود تغییراتی را در رابطه با مطالبات هسته ای آمریکا و همچنین کاهش تحریمهایی ایران پیشنهاد داده ایم. آن چیزی که در ذهن ماست این است که هر دو طرف به امتیازات اساسی تری در ذیل توافق جدید دست یابند.

ج- در موضوع هسته ای، تمرکز اصلی ما بر روی اصلاح بندهایی بوده که پیشتر معلوم شده که مناقشه برانگیز هستند. مشخصا توصیه ما توافق هسته ای جدیدی است که به جای تمرکز بر سایت های اعلام شده از سوی ایران، بر روی سایتهای مخفی که در آن فعالیت هسته ای انجام می شود و ایران از اعلام آن طفره می رود تمرکز می کنیم؛ بنابراین:

1) اول آنکه، ما بر روی روند سریع تر دسترسی آژانس بین المللی انرژی اتمی به سایت های مشکوک از جمله تاسیسات نظامی و تایید آژانس بر اساس بند T برجام تاکید داریم.

2) دوم آنکه، توصیه ما تمدید تمام بندهای مربوط به غروب برجام دررابطه با موضوعات اصلی هسته ای به مدت 15 سال از زمان انعقاد توافق جدید، و تمدید 20 ساله مقررات مربوط به شفاف سازی فعالیت های هسته ای است.

3) سوم آنکه، پیشنهاد ما این است که برای دستیابی به الزامات جدیدی که ذکر شد، مفاد مربوط به محدودیت های هسته ای اصلاح شوند و در صورت لزوم، شروطی که (دربرجام) زمان فرار هسته ای را یک سال مشخص نموده به گونه ای اصلاح شوند که زمان فرار هسته ای به شش ماه تقلیل یابد. لطفا توجه کنید که آنچه ما پیشنهاد می کنیم بدان معنی نیست که زمان فرار هسته ای در توافق جدید به شکل اتوماتیک شش ماه شود، بلکه منظورمان این است که شش ماه، زمان کافی برای آنالیز فرار هسته ای در یک سایت اعلام شده است و دادن این امتیاز به ایران موجب می شود در مقابل، امتیازاتی را در توافق جدید از ایران بگیریم که دغدغه های اصلی ما از جمله دسترسی به سایتهای مخفی را تامین می نمایند.

د- در بخش مربوط به کاهش تحریمهای ایران، تمرکز اولیه ما بر این است که کاهش تحریمهای مندرج در برجام به گونه ای باشد که مزایای برجام برای ایران قابل استفاده تر باشد. از جمله اقدامات ما در این زمینه می توان به دسترسی محدود و البته واقعی ایران به بازار آمریکا و حتی چرخه دلاری معاملات اشاره نمود. طیف وسیعی از تحریمهای آمریکا مانند تحریم در حوزه تروریسم، حقوق بشر و غیرو باقی خواهند ماند تا ایران برای تبادل نظر در حوزه های دیگر تشویق به مذاکره شود. البته در اجرای این تحریمها باید اصلاحاتی اتفاق بیفتند تا برای فراوری کالای مصرفی ایرانی و اصلاحات اقتصادی در ایران عامل مشوق باشند.

ه- توصیه ما به طور مشخص این است که

1) اول آنکه به جز موارد انسان محبت آمیز و استفاده شخصی افراد در حوزه آی تی، در سایر موارد مانع دستیابی ایران به کالاهای مصرفی آمریکایی شویم.

2) دوم آنکه اجازه پشتیبانی فنی آمریکا در حوزه صنایع داخلی ایران از جمله فراوری کالا در داخل ایران را بدهیم. این به نوبه خود موجب بهبود وضعیت مشکل مزمن بیکاری در ایران می شود.

3) سوم آنکه ممنوعیتهای مربوط به سفر ایرانیان به آمریکا و سفر به ایران را که مصوب سال 2017 است برطرف کنیم.

4) چهارم آنکه اجازه دهیم تا مبادله دانشجو و برنامه های علمی (بین ایران و آمریکا) در شکل وسیعتری صورت گیرند و کانال اقتصادی لازم برای تسهیل این امر را فراهم کنیم.

5) پنجم آنکه به شکل محدودی مجوز معامله دلاری را صادر کنیم. همان طوری که قبلا گفتم مورد اخیر یکی از مناقشه برانگیزترین موضوعاتی است که ما پیشنهاد نموده ایم. بنابراین پیشنهادات ما در خصوص معاملات دلاری چیزی محدود و بسیار دقیق هستند و مشخصا بانکهای صاحب مجوز می توانند جابجایی اقتصادی مجوزدار و یا جابجاییی را که تحت نظر، آنالیز و با مجوز اوفک هستند را انجام دهند.

و- از دیگر پیشنهادات ما این است که توافق بعدی با ایران به تصویب کنگره برسد و اکثریت مجلس نمایندگان و سنای آمریکا آن را تصویب نمایند و در کنگره، قانون مرتبط با معافیت های تحریمی (ایران) تصویب شود.

4. به باور ما رویکرد چندجانبه در مذاکرات امری لازم است بنابراین پیشنهاد ما بازگشت به ساز و کار P5+1 است که موفقیت آن در گذشته ثابت شده است. البته این را می دانیم که شرکای آمریکا در منطقه در جریان مذاکرات قبلی این احساس را داشتند که نادیده گرفته شده اند. از این رو توصیه می کنیم که در مذاکرات بعدی با آنها نیز مشورت و تبادل نظری سازنده صورت گیرد.

5. به باور ما حل سایر موضوعاتی که در روابط بین ایران و آمریکا مطرح هستند - که از آن جمله باید به موضوع حقوق بشر، موشکی و امور منطقه ای اشاره نمود - باید مورد توجه قرار گیرند. نظر ما این است که یک توافق هسته ای جدید، ابزاری برای بستر سازی حداقلی به منظور دستیابی به راه حلی در این موضوعات است. البته فکر نمی کنیم که مذاکره ای که بخواهد تمام این موضوعات را یک جا حل نماید موفقیت آمیز باشد.

بنابراین یک بار دیگر سفارش می کنیم که با موضوع هسته ای شروع کنید و پس از حل این قضیه، با بهره گیری از فضا و زمانی که ایجاد می شود به سایر قضایا بپردازید. البته این را هم می دانیم که مدیریت موضوع هسته ایران ممکن است به ابزارهای بیشتری احتیاج داشته باشد، به خصوص اگر ایران محدودیت های هسته ای (تحت برجام) را رها کند و برنامه هسته ایش را به طور کامل از سر بگیرد.

به همین دلیل ما در گزارش خود پیشنهاداتی را برای چگونگی بهره گیری از تحریم ها، راهکارهای بازدارنده و استفاده از ابزار منع اشاعه هسته ای برای مدیریت موضوع هسته ای ایران ارایه کردیم.

به طور مشخص پیشنهاد ما این است که در صورتی که ایران همچنان به اجرای تعهدات هسته ای خود پایبند بماند، آمریکا باید از هر رویکردی که بهانه به دست ایران برای خروج از برجام می دهد اجتناب کند.

برای مثال پیشنهاد ما این است که اقدامات تحریمی آمریکا ملایم شوند تا حمایت بین المللی از تحریمهای ایران باردیگر حاصل شود. بنابراین آمریکا به جای فشار و تقابل برای به صفر رساندن واردات نفتی کشورها از ایران، از ابزار قانونی برای کاهش واردات نفت بهره ببرد و پیش از تحریم شرکت های خارجی، با شرکای مان مشورت کند و به جای تهدید اروپایی ها دنبال یافتن راهی برای همکاری با آنها باشد.

پیشنهاد ما این است که علاوه بر اقداماتی که آمریکا انجام داده، از عوامل بازدارنده (مانند تهدید و ایجاد رعب) به عنوان ابزاری برای ارسال سیگنال به ایران برای پایبندی به تعهداتش استفاده شود.

نظر ما این است که از ابزاری که برای منع اشاعه هسته ای در اختیار داریم، برای اجرای برجام و کنترل ایران پس از خروج (احتاقتصادی) از برجام استفاده شود. در صورتی که ایران فعالیتهای هسته ای خود را شروع کند، پیشنهاد مسلم ما این است که بر تحریمها و اقدامات بازدارنده بیفزایید.

با همه اینها، محور راهبرد ارایه شده توسط ما دیپلماسی است. به باور ما دیپلماسی واقعی و جدی باید در کانون سیاست آمریکا باشد. در اینجا باید تاکید کنم که به اعتقاد ما، توصیه هایی که ارایه کردیم می توانند همین الان عملیاتی شوند هر چند که فکر نمی کنیم دولت ترامپ آمادگی این را داشته باشد که به این توصیه ها توجه کند. همچنین قبول داریم که امکان لحاظ کردن توصیه ها و پیشنهادات ما در سیاست خارجی آمریکا، حداقل تا سال 2021 وجود ندارد. با توجه به اینکه لازمه لحاظ شدن بعضی از پیشنهادات ما در توافق آینده، ارزیابی کلی الزامات هسته ای ایران از جمله بازنگری در زمان فرار هسته ای و چگونگی کاهش تحریمها خواهد بود، امروز احتیاجمند صحبت در این رابطه هستیم. امیدواریم گزارشی را که ارایه کردیم مبنای ایده هایی باشد که ابعاد مذاکره با ایران در آینده را تبیین کند.

ادامه دارد ...

منبع - کانال بروکینگز در یوتیوب / مترجم - حامد ضرغامی

23 / 310 310

منبع: خبرآنلاین

به "راه چاره جدید معمار تحریم ایران در نشست بروکینگز به سیاستگذاران آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه چاره جدید معمار تحریم ایران در نشست بروکینگز به سیاستگذاران آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید