حال ارکستر سمفونیک صداوسیما چطور است؟

به گزارش مجله سرگرمی، ارکستر سمفونیک صداوسیما که قرار است زنگ چهل سالگی انقلاب را بنوازد، آخرین تمرین های خود را پشت سر گذاشته است و برای اجرا در نخستین جشنواره ملی نماهنگ آماده می گردد.

حال ارکستر سمفونیک صداوسیما چطور است؟

به گزارش خبرنگاران، برای حضور در یکی از آخرین تمرین های ارکستر سموفنیک صداوسیما به استودیوی دفتر موسیقی می رویم؛ گروهی از نوازندگان پیشکوست و جوان به رهبری سهراب کاشف به همراه گروه کُر به رهبری رازمیک اوحانیان اعضای این ارکستر را تشکیل می دهند.

ارکستر سموفنیک صداوسیما که از دهه 70 تاسیس شد، این روزها با حضور بیش از 70 موزیسین مشغول به کار است و به گفته کاشف آمادگی حضور در جشنواره های مختلف را دارد.

این ارکستر که سال گذشته در جشنواره موسیقی فجر روی صحنه رفته بود، این بار قرار است در نخستین جشنواره ملی نماهنگ که به همت دفتر موسیقی صداوسیما برگزار می گردد، روز شنبه (ششم بهمن ماه) روی صحنه برود.

به همین دلیل با سهراب کاشف، رهبر ارکستر سمفونیک صداوسیما گفت وگویی انجام داده ایم که متن کامل آن به توضیح زیر است:

ـ ارکستر سمفونیک صداوسیما در دوره ای نقش بسزایی در موسیقی کشورمان ایفا می کرد. فکر می کنید در این سال های اخیر باز هم ­توانسته در فراوری و اجرای موسیقی های فاخر خود با مخاطب ارتباط خوبی برقرار کند؟

تغییرات تکنولوژی و عصر دیجیتال تاثیرات مثبت و منفی بر فراوری آثار هنری داشته است. زمانی امکان ضبط موسیقی فقط در رادیو وجود داشت و امروزه در استودیوهای خانگی می توان موسیقی فراوری کرد. هزینه ها دستخوش تغییر شده اند و نقش دانش و ابزار دچار دگرگونی های فراوان شده است. این تغییرات بر همه چیز تاثیر گذاشت نه فقط ارکستر.

از پیشکسوتان گویندگی بارها شنیده ام که شرایط دوبله مثل گذشته نیست و این مثال دیگری از این تغییرات است. با کمی تامل می توان مثال های دیگری نیز از این دست آورد. زمانی که ارکستری را با خودش در زمان گذشته مقایسه می کنیم باید به شرایط زمانی هم دقت کنیم. با در نظر دریافت این نکته، فکر می کنم این ارکستر همواره سعی بر اجرای خوب داشته است.

در زمان های مختلف شرایط گوناگون داشته و نتایج نیز به فراخور زمان و شرایط متفاوت است. تا آنجا که به مسایل فنی و هنری مربوط می گردد که مشخصا مسئولیت من است، در سال های اخیر سطح کیفی رو به افزایش بوده که امیدوارم این روند ادامه یابد.

ـ پیشتر از حضور هنرمندان پیشکسوت در این ارکستر تقدیر نموده بودید و آنها را سرمایه­ های ملی خواندید. فکر می کنید سازمان صداوسیما چقدر در جذب نیروهای پیکشسوت پیروز بوده و در عین حال چقدر در شناسایی نیروهای هنرمند و جوان کارآمد است؟ در کل آیا این سازمان از ظرفیت های هنرمندان در عرصه موسیقی بهره می برد؟

بار دیگر مایلم در این فرصت از همکاری پیشکسوتان گرانقدر تشکر کنم. چه آنهایی که در ارکستر سازمان صداوسیما در خدمتشان هستم و چه دیگر دوستانی که در سایر ارکسترها افتخار همکاری با آنان را داشته ام. همچنین از هنرمندان جوان توانمند و پرتلاش ارکستر، عوامل اجرایی ارکستر، مدیریت محترم ارکسترها آقای عبدالرضا صفایی و به ویژه مدیریت محترم دفتر موسیقی آقای محمد باقر معلم متشکرم.

در رابطه با بخش دوم سوالتان با توجه به ارتباطم با فضای دانشگاهی شناسایی نیروهای جوان کار سختی نیست، ولی معتقدم شناسایی نیروی جوان کافی نیست. پرورش استعدادها وظیفه اصلی ماست که در سایه تجربه پیشکسوتان ممکن می گردد. به نوبه خودم با آنکه بیشتر از هر چیز به صحنه تعلق دارم، ولی بعد از بازگشت به ایران چند سال است که کمتر از همواره به روی صحنه رفته ام و خیلی فشرده و البته با یاری همکاران خوبم مشغول پرورش نسل جوان هستم و از نتیجه آن هم بسیار خوشحالم.

پس از چند سال تمرکز بر آموزش که معتقدم احتیاج موسیقی کشور و اولویت اصلی برای جوانان است، در آینده ای نه چندان دور بیشتر به روی صحنه خواهم رفت.

ـ گاهی انتقادهایی مبنی بر نداشتن اجرای صحنه­ ای ارکستر سمفونیک صداوسیما از سوی بعضی رسانه­ ها مطرح می گردد که یک بار نیز واکنش دفتر موسیقی سازمان را نیز به همراه داشت. آیا این نقدها را وارد می دانید؟ و در کل نظر شما درباره تعدد اجراهای این ارکستر چیست؟

اجراهای ارکستر زیر نظر سازمان صداوسیما برنامه ریزی می شوند. این ارکستر همواره در آمادگی برای اجرا واقع شده است و تاکنون در تمام اجراهای مورد نظر سازمان صداوسیما حضور پُرقدرت داشته است. ولی نگاه به مقوله اجرا در این ارکستر بیشتر کیفی است و نه کمی. خوشبختانه ارکستر از نظر فنی و هنری توانایی انجام اجراهای بیشتر را نیز دارد و اگر این موضوع از ارکستر خواسته گردد حتما همانند همه اجراهای دیگرش پُرتوان ظاهر خواهد شد. امیدوارم چنین ارکستر پُرتوانی بیش از پیش شنیده گردد.

ـ ارکستر ملی صداوسیما قرار است چه قطعاتی را در جشنواره نماهنگ اجرا کند؟ و این ارکستر چه تغییراتی را نسبت به سال گذشته و اجرا در جشنواره فجر داشته است؟ در جشنواره نماهنگ قرار است چه قطعاتی را اجرا کنید؟

ترکیب ارکستر تغییر ننموده است و فقط تعدادی نوازنده جدید و جوان به ارکستر اضافه شده است. ولی با توجه به انتخاب رپرتوار این ارکستر و تمرینات اخیر، صدادهی ارکستر رشد چشمگیری داشته است. در رابطه با اجرای پیشرو در شروع برنامه اجرای سرود جمهوری اسلامی ایران و سپس اجرای قطعه ای ایران اثر زنده یاد روح الله خالقی بر عهده ارکستر سمفونیک سازمان خواهد بود.

در ادامه می توانید بخش کوتاهی از تمرین ارکستر ملی صداوسیما را تماشا کنید:

فاطمه خلیلی ـ خبرنگاران

namit.ir: نامیت: مجله گردشگری و مسافرتی

malcom.ir: مالکوم: اخبار و رویدادهای ورزشی

lison.ir: لیسون: مجله هنر هفتم، سینما

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 11086

به "حال ارکستر سمفونیک صداوسیما چطور است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حال ارکستر سمفونیک صداوسیما چطور است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید