غلبه بر بیمِ بیمه نیازمند فرهنگ سازی است

به گزارش مجله سرگرمی، شنیدن عبارت بیمه ناخودآگاه اطمینان خاطری برای بعضی افراد ایجاد می نماید به این معنی که اگر اتفاقی برای سلامتی یا اموال آنان بیفتد خسارت وارده جبران می گردد اما افراد در بعضی موارد، بیمه را هزینه اضافی دانسته و از بیمه کردن، بیم دارند درحالی که این اقدام برای آرامش روانی و آسایش اجتماعی لازم بوده و اقبال مردم به آن، نیازمند فرهنگ سازی است.

غلبه بر بیمِ بیمه نیازمند فرهنگ سازی است

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، بیمه، یکی از روش های مقابله با خطرپذیری است که طی آن بیمه گر در قبال دریافت حق بیمه از بیمه گذار، متعهد می گردد در صورت وقوع یا بروز حادثه، خسارت وارده به بیمه گذار را جبران کند اما تمام بیمه ها برای حادثه نبوده و مواردی نیز برای حیات و سلامت بشر کاربرد دارد.

بیمه در حالت کلی و لفظ عامه به 2 دسته بیمه های اجتماعی و بیمه های بازرگانی تقسیم می گردد. بیمه های اجتماعی شامل بیمه های اجباری و ناشی از قانون است که کارفرما یا خود شخص به صورت اختیاری، حق بیمه را پرداخت نموده و در قبال آن از خدمات درمانی، اجتماعی و فوت بهره مند می گردد.

حق بیمه در بیمه های اجتماعی برحسب میزان دستمزد معین می گردد درحالی که حق بیمه در بیمه های بازرگانی، متناسب با خطرپذیری معین شده و شامل بیمه های اموال و اشخاص است که هرکدام از اموال و اشخاص نیز دسته بندی مخصوص خود را دارند.

آنچه که مهم است باید توجه داشت که بیمه، یکی از ملزومات زندگی بشری است و نباید آن را به عنوان هزینه های اضافی دید اما بیمه تامین اجتماعی و شخص ثالث خودرو و در بعضی موارد نیز بیمه بدنه خودرو، موردتوجه مردم بوده و از اقدام به سایر رشته های بیمه ای از جمله بیمه زندگی، بیمه آتش سوزی و حوادث انفرادی خودداری نموده و آن را هزینه قلمداد می نمایند درحالی که اینطور نباید باشد و لازمه اشتیاق جامعه به بحث مهم بیمه، نیازمند فرهنگ سازی است.

بیمه منجر به توسعه اقتصادی و اجتماعی می گردد

رئیس سندیکای بیمه گران استان زنجان با اشاره به نقش بیمه در توسعه اقتصادی جامعه، گفت: در صنعت بیمه، قسمتی از حق بیمه با صدور بیمه نامه دریافت می گردد و این به معنی آن است که بیمه، توانایی جبران خسارت را دارد اما وقتی خسارتی پرداخت نگردد حق بیمه، وارد چرخه اقتصادی می گردد.

احمد مظفرخرمی اظهار کرد: بیمه در کنار بانک و بورس از ضلع های مثلث بازار سرمایه است که می تواند نقدینگی را در جامعه ایجاد کند.

وی اعلام نمود: تاثیر صنعت بیمه در کشورهای پیشرفته، ملموس بوده و حتی قوی تر از بانک ها حرکت می نماید.

مظفرخرمی در مورد نقش صنعت بیمه در توسعه اجتماعی، اضافه کرد: داشتن بیمه نامه یعنی آسایش و وقتی خسارتی در هنگام حادثه، جبران می گردد آرامش را در جامعه ایجاد می نماید.

رئیس سندیکای بیمه گران استان زنجان گفت: سال گذشته 570 هزار فقره پرونده خسارت در استان زنجان و نزدیک به 390 میلیارد تومان خسارت پرداخت شد که در این شرایط و بازار اقتصادی، توانمندی برای بیمه است همچنین سال گذشته حدود 50 فقره خسارت میلیاردی بابت یک بیمه نامه پرداخت شد که نهایت حق بیمه دریافتی از آن بیمه گذار، یک میلیون تومان بوده است.

وی با اشاره به 308 فقره فوتی تصادف رانندگی و 6 هزار و 700 فقره مجروح در سال 97 اظهار کرد: اگر سود چشمگیری در برنامه عملیاتی دیده نمی گردد به دلیل ضریب بالای پرداخت خسارت در بیمه اتومبیل به ویژه بیمه ثالث است زیرا در بیمه های شخص ثالث به دلیل حجم بالای تصادفات (فرهنگ رانندگی، کیفیت جاده ها، کیفیت وسایل نقلیه و عمر بالای ماشین ها)، پرداخت خسارت بالا بوده و حتی اگر در تصادفات، بیمه نداشته یا منقضی شده باشد باز هم پرداخت خسارت به وسیله صندوق تامین خسارت های بدنی پیش بینی شده و زمانی که فرد به هر دلیلی بیمه نداشته باشد صندوق مذکور جبران می نماید.

مظفرخرمی اعلام نمود: ضریب نفوذ بیمه در کشور 2.38 و در زنجان 2 درصد است که این ضریب بر اساس چشم انداز 1404 باید به هفت درصد برسد که نیازمند گسترش فعالیت های بیمه و فرهنگ سازی در جامعه است.

رئیس سندیکای بیمه گران استان زنجان گفت: 22 شرکت بیمه در این استان دارای شعبه بوده و 517 نماینده عمومی بیمه، 406 نماینده بیمه عمر، هشت کارگزاری و 9 ارزیاب، فعال هستند و مجموع کارکنان بیمه در استان زنجان 300 نفر است.

وی اظهار کرد: چشم انداز اشتغال صنعت بیمه در استان زنجان تا 1800 نفر است که برای ایجاد اشتغال در این زمینه، فرهنگ سازی و کوشش می گردد.

مظفر خرمی توضیح داد: مهم ترین چالش صنعت بیمه در کشور و استان، نهادینه نشدن فرهنگ داشتن بیمه به ویژه در بیمه های زندگی (عمر) است.

افزایش ضریب نفوذ بیمه، نیازمند فرهنگ سازی است

رئیس قبلی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان نیز گفت: ضریب نفوذ بیمه، یکی از مهم ترین مسائل برای کنترل آسیب های اجتماعی است، افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور و استان، نیازمند فرهنگ سازی، استانداردسازی و داشتن اصول و اخلاق حرفه ای در بیمه گران است.

شهرام طهماسبی اظهار کرد: صنعت بیمه کشور در چند حوزه، مشکل دارد که باید بر روی آن ها تمرکز گردد، ریسک های جدی در صنعت بیمه وجود دارد که می توان به ریسک در حوزه مرتبط با فروش محصولات بیمه ای و نحوه سرمایه گذاری ها، ریسک جریان اقتصادی، حق بیمه دریافتی و متناسب سازی با خسارت های پرداختی، ریسک شبکه فروش و مخاطرات آن و ریسک در ارتباط باکیفیت ارائه خدمات و نگهداشت مشتری در بازار اشاره نمود.

وی اعلام نمود: صندلی صنعت بیمه در اقتصاد دنیا به عنوان یکی از پیشروترین عوامل در بازار سرمایه و به خصوص در تامین منابع بوده و توسعه جوامع با ضریب نفوذ و مداخلاتی که بیمه در حوزه اقتصاد جامعه دارد سنجیده می گردد.

طهماسبی اضافه کرد: صنعت بیمه کشور می تواند نقش برجسته ای در برنامه های اقتصاد مقاومتی داشته باشد، امروز در کشورهایی که با فقر، روبرو هستند بیمه، ابزاری برای فقرزدایی است و اگر ضریب نفوذ بیمه در کشور به ویژه بیمه زندگی را توسعه دهیم اقشار کم درآمد می توانند در سطح قابل قبولی به اقتصاد کشور یاری نمایند.

رئیس قبلی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان با اشاره به چشم انداز 1404 برای ضریب نفوذ بیمه، گفت: اگر بخواهیم 2.38 درصد را به هفت درصد برسانیم باید بتوانیم کیک اقتصادی بیمه (نرخ رشد اقتصادی) را 2.5 تا سه برابر افزایش داده و اگر می خواهیم یارانه ای پرداخت کنیم به وسیله بیمه ها پرداخت گردد که در اقتصاد مقاومتی نیز موثر است.

وی با اشاره به نقش و صندلی بیمه در حوادث، اظهار کرد: بیمه ها، نهادهای همواره غایب در حوادثی مانند زلزله، سیل، تصادفات و لغزندگی جاده ها هستند.

طهماسبی با تاکید بر وجود واحد تحقیق و توسعه در بیمه ها، گفت: صنعت بیمه باید واحد تحقیقات و توسعه (R7D) داشته و اگر بیمه ها فروش خوب می خواهند باید بدانند قشر متوسط، بزرگترین گروه های هدف در ایجاد پرتفو در شرکت های بیمه هستند.

وی توضیح داد: حتی شرکت های فراوری کلوچه و بیسکویت نیز واحد تحقیق و توسعه دارند، واحد تحقیق و توسعه، سکوی پرتاب و ابزار لازم برای شرکت بیمه است که شرکت ها باید این مهم را به صورت حرفه ای در دستور کار خود قرار دهند.

به دلیل نبود فرهنگ بیمه ای، نتوانسته ایم صندلی خود در سطح بین الملل را پیش ببریم

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان زنجان نیز گفت: صندلی کشورها در سطح بین الملل با توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی آن کشور، تعریف می گردد و همه سعی می نمایند با توسعه در این زمینه ها صندلی خود را ارتقا دهند که ایران نیز سعی نموده از این غافله عقب نماند اما به دلیل نبود فرهنگ بیمه ای، آنطور که باید نتوانسته ایم صندلی خود را پیش برده و به عنوان عامل توسعه اقتصادی و اجتماعی استفاده کنیم.

محمدتقی فتحی اظهار کرد: در تفکر عمومی، بیمه را هزینه توصیف می کنیم درحالی که بیمه، هزینه عدم اطمینان است زیرا به خیلی از موارد در زندگی، اعتماد نداریم و بیمه هزینه عدم اطمینان و قطعیت در زندگی است.

وی با اشاره به نقش صنعت بیمه در توسعه انسانی جامعه، اعلام نمود: تغییراتی در پنج سال گذشته در فرآیند بیمه هم در شرکت ها، میزان پوشش و جامعیت بیمه و هم در صندوق تامین خسارت های بدنی داشتیم که در این مدت فقط صندوق تامین خسارت های بدنی از زندانی شدن 34 هزار نفر پیشگیری نموده است.

فتحی اضافه کرد: بیشتر تصادفات رانندگی را افراد 20 تا 45 ساله مرتکب می شوند که افراد مولد و موثر در بدنه اقتصادی و اجتماعی جامعه هستند و از طرفی نیز هر زندانی ماهانه 15 میلیون ریال برای حاکمیت هزینه دارد که در بعضی موارد، پرداخت خسارت از سوی حاکمیت، ارزان تر از زندانی کردن شخص است.

وی ادامه داد: اگر صندوق تامین خسارت های بدنی وجود نداشت، 34 هزار نفر زندانی و به همین میزان نیز خانواده ها بی سرپرست می شدند زیرا به طورمعمول مقصران حوادث، متاهل و سرپرست خانوار هستند اما خوشبختانه اکنون هیچ زندانی برای جرایم غیرعمد مانند تصادف و حوادث حین کار نداشته و هیچ بن بستی نیز برای پرداخت خسارت دیدگان تصادف و حوادث وجود ندارد که این پیشرفت قابل توجه و خوبی است.

فتحی گفت: در شرایطی که آسیب های اجتماعی وارد منازل و در واقع زیر پتوی فرزندان وارد شده است، اگر 34 هزار خانواده بدون سرپرست بماند تعیین نیست که چه بلایی بر سر آن خانواده می آید و چه تبعاتی خواهد داشت.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان زنجان گفت: ای کاش در سایر رشته های بیمه ای هم این فرهنگ را جا بیندازیم که مردم به عنوان هزینه پِرت به آن نگاه ننمایند.

وی اظهار کرد: یک اصل در بیمه داریم که حُسن اعتماد بین بیمه گر و بیمه گذار است.

فتحی اعلام نمود: برای مثال؛ عدم پرداخت خسارت به کشاورزان یا پرداخت خسارت با شرایط سخت و پیچیده، اعتماد را سلب می نماید لذا قراردادها باید دقیق باشد که هر 2 طرف بیمه نامه، تعریف و تعبیر یکسان داشته و جای اختلاف نباشد که این اعتمادساز است.

وی توضیح داد: توسعه اقتصادی و اجتماعی در سایه امنیت و آرامش روانی است که اگر نباشند، هیچ گاه توسعه اتفاق نمی افتد.

فقر اقتصادی، حاصل فقر ذهنی است

استاد دانشگاه و فعال حوزه اقتصاد نیز گفت: فقر اقتصادی به دلیل این است که ذهن افراد جامعه، فقیر و محدود است، بیمه گرها در خلق و شناسایی ارزش ها کوتاهی داشته اند و باید با زبان ساده با مردم، مخاطبان و سیاستگذاران صحبت نموده و به یک فهم مشترک از موضوع برسند.

محمد دالمن پور اظهار کرد: به دلیل اینکه قدرت خرید و ذهن، محدود است در هنگام انتخاب، ابتدا قیمت به ذهن افراد می رسد که این عامل درونی است.

وی توضیح داد: باید بتوانیم صنعت بیمه را بیشتر معرفی نموده و ارزش های آن که تبدیل نگاه اقتصاد فقیر به اقتصاد ثروتمند و فکر کردن به آینده است را در جامعه جاری کنیم.

دالمن پور گفت: اگر چرخه اقتصاد کلان هر کشور را به کالبد یک انسان شبیه کنیم، 2 هدف حفظ و بقای کالبد و رشد سالم و مطلوب و ارتقا در درون کالبد را دنبال می کنیم.

وی اظهار کرد: برای دنبال کردن این هدف ها باید مواد غذایی در جریان بوده و قلب، خون را پمپاژ کند که بازارها و نهادهای اقتصادی شبیه این قلب را در اقتصاد کلان بر عهده دارند.

این استاد دانشگاه و فعال اقتصادی اعلام نمود: بازارها و نهادهای اقتصادی به سه دسته بازار پول، بازار سرمایه و بازار تامین اطمینان تقسیم می شوند که بانک ها، بازار پول بوده و بورس، بازار سرمایه و بیمه ها نیز بازار تامین سرمایه هستند.

وی گفت: اگر ارتباط بین بازارها و کالبد اقتصادی را دسته بندی کنیم، سه فاز مختلف را می توانیم معرفی کنیم که فاز اول؛ هر چه بازارها توسعه یابند به کالبد اقتصادی کشور یاری می نمایند.

دالمن پور اظهار کرد: فاز دوم؛ کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه مانند ایران بوده که بازار محور هستند به طوری که اقتصاد، بازار پول و بازار سرمایه پابه پای هم شکل گرفته و بهتر می توانند تامین اقتصادی نمایند.

وی اعلام نمود: فاز سوم؛ کاملا بازار محور بوده که هر سه بازار در ارتباط با هم فعالیت دارند و چالش گسترده آن ها در اقتصاد کلان، نحوه دخالت و دخالت بیش ازحد دولت ها (نگاه حاکمیت) در موضوعات اقتصادی است.

دالمن پور اضافه کرد: صنعت بیمه به طورمعمول بعد از شکل گیری بنگاه های اقتصادی، ورود نموده و امنیت برای بنگاه ها ایجاد می نماید.

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 96753

به "غلبه بر بیمِ بیمه نیازمند فرهنگ سازی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غلبه بر بیمِ بیمه نیازمند فرهنگ سازی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید