ساخت آلیاژهای حافظه دار با ویژگی حافظه پذیری و مغناطوگرمایی

به گزارش مجله سرگرمی، الگوی پراش پرتو ایکس آلیاژ سنتز شده که توسط پژوهشگر دانشگاه صنعتی اصفهان طراحی شده به عنوان یک مرجع توسط موسسه بین المللی داده های پراش(ICDD) در جامعه علمی جهان پذیرفته شد.

ساخت آلیاژهای حافظه دار با ویژگی حافظه پذیری و مغناطوگرمایی

به گزارش خبرنگاران، علی قطبی ورزنه - دانشجوی دکتری فیزیک ماده چگال دانشگاه صنعتی اصفهان در تحقیقی، پیروز به ساخت آلیاژهای حافظه دار دسته ای از آلیاژهای هویسلر شده که دارای ویژگی های جالبی همچون حافظه پذیری و مغناطوگرمایی هستند.

این آلیاژها تحت تأثیر میدان مغناطیسی می توانند تغییر طول قابل توجهی داشته باشند که از این ویژگی در ساخت سنسورها و محرک ها استفاده می گردد. در سال های اخیر این آلیاژها به عنوان جایگزین مناسبی برای ترکیبات گادولونیوم دار که در یخچال های مغناطیسی استفاده می گردد، معرفی شده اند. یخچال های مغناطیسی نسبت به یخچال های حاضر، بازده به مراتب بیشتر و صدای کمتری دارند و همچنین مشکل فراوری گازهای گلخانه ای در این یخچال ها وجود ندارد.

قطبی درباره انجام این پروژه به خبرنگاران گفت: هدف ما سنتز نانوذرات ترکیب جدیدی از سری ترکیبات آلیاژهای هویسلر و آنالیز ویژگی های مغناطوگرمایی این ماده بود که با روش های مختلفی این کار با پیروزیت انجام شد.

وی اضافه نمود: الگوی پراش پرتو ایکس آلیاژ سنتز شده از طرف موسسه بین المللی داده های پراش(ICDD) جهت تکمیل کارت های استاندارد الگوی پراش پرتو ایکس پذیرفته شده و در جدیدترین نسخه نرم افزار آن به جامعه علمی ارایه خواهد شد. این موسسه الگوها و استانداردهای جهانی را در زمینه الگوی اشعه ای معین می نماید و در همه جهان از آن استفاده می گردد.

به گزارش خبرنگاران، نتایج این پژوهش که توسط علی قطبی ورزنه دانشجوی دکتری فیزیک با هدایت دکتر پرویز کاملی و مشاوره دکتر فتح الله کریم زاده و دکتر هادی سلامتی از اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و با همکاری دکتر باقر اصلی بیکی از اعضای هیات علمی دانشگاه تبریز و دکتر گاسپاره واروارو از انستیتو ساختار مواد ایتالیا اجرا شده است در مقاله علمی پژوهشی بین المللی Journal of Alloys and Compounds به چاپ رسیده است.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 64723

به "ساخت آلیاژهای حافظه دار با ویژگی حافظه پذیری و مغناطوگرمایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت آلیاژهای حافظه دار با ویژگی حافظه پذیری و مغناطوگرمایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید