خبرنگاران رشد 22 برابری فضای ورزشی اصفهان دستاورد انقلاب اسلامی

به گزارش مجله سرگرمی، اصفهان- خبرنگاران- برآیند آمارهای موجود بخش های مختلف حوزه ورزش اصفهان نشان می دهد به ویژه فضاهای ورزشی این استان در مقایسه با قبل از انقلاب اسلامی رشد 22 درصدی داشته است که این فرایند توسعه همچنان ادامه دارد.

خبرنگاران رشد 22 برابری فضای ورزشی اصفهان دستاورد انقلاب اسلامی

به گزارش خبرنگاران، ورزش جزو اصلی ترین و بهترین ابزارهای ایجاد شور و نشاط اجتماعی، ارتقای سلامت روحی و روانی، بالابردن روحیه ملی و خودباوری و از بین برنده بسیاری از بیماری هاست که توسعه آن در کشورهای مختلف از جمله روینمودهای اصلی دولت ها و حکومت ها به شمار می رود.

دولت ها همیشه سعی می نمایند افزایش زیرساخت های ورزشی و تربیت ورزشکاران نخبه را از جمله برنامه های اصلی خود قرار دهند که ضمن توسعه ورزش همگانی و تشویق آحاد بیشتری از مردم، به افتخارآفرینی در میادین دنیای و آوردگاه های مختلف مانند جام دنیای و یا المپیک منجر گردد.

آن طور که کارشناسان معتقدند ورزش از سال ها قبل و بویژه در دهه های اخیر به یک صنعت خالق ثروت، فراگیر و مهم در دنیا تبدیل شده که بخش قابل توجهی از مردم به وسیله این صنعت و زیر مجموعه های آن ارتزاق می نمایند و بخشی چشمگیر از رونق و رشد مالی به توسعه این صنعت وابسته است.

توسعه ورزش در جنبه های مختلف از جمله برنامه های دولت های پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود به طوری که کشور در امر فضاهای ورزشی و تعداد ورزشکاران در میادین دنیای و همچنین پیشرفت ورزش در شهرها و روستاها به توفیقاتی دست یافت.

وجود 60 هزار فضای ورزشی در ایران

اکنون 60 هزار فضای ورزشی در استان های مختلف کشور وجود دارد و افزون بر سه میلیون ورزشکار سازمان یافته در ایران فعالیت می نمایند.

اصفهان از جمله موثرترین و اصلی ترین استان های کشور در حوزه ورزش محسوب می گردد که با تیمداری در رشته های مختلف و وجود زیرساخت های متنوع توانسته در ورزش های گوناگون یاری حال تیم های ملی در رده های سنی مختلف باشد و افتخارآفرینی در میادین همیشه بخش جداناپذیر ورزشکاران این دیار بوده است.

رشد 22 برابری اماکن ورزشی اصفهان

بر اساس آمار و ارقام اخذ شده از اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان، فضاهای ورزشی در این خطه در مقایسه با قبل از انقلاب 22 برابر افزایش پیدا نموده، اکنون حدود 2 میلیون و 225 هزار متر مربع فضای ورزشی در استان اصفهان وجود دارد اما قبل از انقلاب این میزان حدود 99 هزار مترمربع بود.

دولت های پس از انقلاب اسلامی سعی کردند که توسعه ورزش در رشته های مختلف را در استان ها به گونه ای پیش برند که در مناطق محروم و شهرهای دور افتاده هم وجود اماکن ورزشی بتواند بخش بیشتری از ساکنان را به ورزش و ارتقای فعالیت های فیزیکی و در نتیجه سلامتی بیشتر سوق دهد.

توسعه عدالت محور و مساوات از جمله دیدگاه هایی بود که مسئولان ورزشی و تصمیم گیران پس از انقلاب در ذهن داشتند و مبتنی بر آن برای توزیع عادلانه ثروت و زیرساختارها کوشش کردند.

افزایش 2.42 برابری سرانه ورزشی نصف دنیا نسبت به سال 57

سرانه ورزشی(مساحت ورزشی نسبت به هر نفر) استان اصفهان اکنون 0.46متر مربع است و قبل از انقلاب این میزان 0.19 مترمربع بود که افزایش 2.42 برابری این شاخص مهم در ارزیابی ها را نشان می دهد.

از نکات قابل توجه و مهم در حوزه ورزش کشور در استان اصفهان می توان به ساخت عظیمترین مجموعه ورزشی ساخت و احداث شده پس از انقلاب اشاره نمود، این مجموعه جزو استادیوم عظیم نقش دنیا نبود که اکنون به یکی از مجموعه های عظیم کشور تبدیل شده است.

استادیوم نقش دنیا اصفهان، چهارشنبه 12 آبان 95 پس از حدود سه دهه فراز و فرود و انتظار بین نسلی با حضور معاون اول رییس جمهوری و در میان خوشحالی مردم و ورزشکاران افتتاح شد، این استادیوم که به خاطر زمان طولانی اجرا به نقش دنیا نیمه تمام شهرت یافته بود، با ایجاد موجی از شادی بین مردم و ورزشکاران نصف دنیا نقش آفرینی خود را شروع کرد.

استادیوم(سالن) 25 آبان با ظرفیتی بالغ بر شش هزار نفر یکی دیگر از طرح های پس از انقلاب در اصفهان است این مکان از عظیم ترین مجموعه های ورزشی سربسته در کشور به شمار می رود که قابلیت میزبانی مسابقات مختلف سالنی را دارد.

رشته های ورزشی اصفهان 4 و ورزشکاران 18.75 برابر بیشتر شدند

تعداد رشته هایی که ورزشکاران پیش از انقلاب در استان اصفهان به آن می پرداختند حدود 13 رشته ورزشی بود اما اکنون 52 هیات ورزشی با زیر مجموعه های مختلف ورزشکاران متعددی دارند و فعالیت در آنان در شهرهای مختلف چهره های متعددی را به ورزش کشور معرفی نموده است.

آمار دیگری در بخش تعداد ورزشکاران سازمان یافته از افزایش 18.75 برابری این بخش حکایت دارد به گونه ای پیش از انقلاب حدود 20 هزار ورزشکار سازمان یافته در استان فعالیت می کردند و این رقم اکنون به 375 هزار نفر افزایش پیدا نموده است.

آنطور که مدیرکل ورزش و جوانان اصفهان گفت: نگاه تخصصی به ورزش در بعد زیرساخت ها باعث شد که اکنون استادیوم و سالن های تخصصی برای رشته های گوناگون مانند کنگ فو، ووشو، کاراته، در جای جای استان وجود داشته باشد و فضاهای متناسب با بسیاری دیگر از رشته ها مانند ژیمناستیک بتواند ورزشکاران حرفه ای متعددی را تربیت کند.

سید محمد طباطبایی در گفت و گو با خبرنگاران اظهارداشت: برای مثال در شنا و دیگر رشته های مرتبط با آن پیش از انقلاب تعداد استخرهای استان به انگشتان دست نمی رسید اما اکنون حدود 120 استخر در این خطه توانسته شمار بیشتری از مردم را با این رشته ورزشی آشنا کند و از جنبه همگانی نیز یاری حال شهروندان باشد.

صنعتی تر شدن ورزش با فراوری محصولات و وسایل

وی افزود: توسعه زیرساخت های ورزشی و حرکت به سمت هرچه صنعتی تر شدن ورزش خود به خود سبب اشتغالزایی بیشتر و حضور بیشتر مردم در این صنعت پولساز می گردد که این امر پس از انقلاب محقق شد.

مدیرکل ورزش و جوانان اصفهان اعلام نمود: فراوری محصولات، وسایل و تجهیزات ورزشی پس از انقلاب از جمله روینمودهایی که در دستور کار نهاده شد و برای مثال اکنون در استان اصفهان فراوری نمایندگانی وجود دارند که ضمن تامین مایحتاج داخلی، محصولات خود را به خارج از کشور صادر می نمایند.

طباطبایی افزود: بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی و نیکوکاران از جمله برنامه هایی بود که نه پیش از انقلاب بلکه در سال های گذشته بیشتر مورد توجه نهاده شد و به ویژه در هفت سال گذشته در طی دولت های یازدهم و دوازدهم به طور عینی نمود پیدا کرد.

وی اظهارداشت: در دهه های گذشته شاهد بودیم که در بسیاری از شهرستان ها تنها یک زمین فوتبال و تعدادی فوتبالیست وجود داشت اما اکنون ورزشکاران متعدد در رشته های مختلف در شهرهای دور و نزدیک به فعالیت مشغولند.

وی با بیان اینکه فراگیرتر شدن ورزش در روستاها از جمله دیدگاه هایی بود که مسئولان در دهه های گذشته در سر داشتند گفت: اکنون وجود 550 خانه ورزش روستایی در استان توانسته بخشی از جمعیت روستایی را با رشته های مختلف ورزشی و چگونگی ارتقای فعالیت های فیزیکی آشنا کند.

بانوان تشکیل دهنده نیمی از ورزشکاران اصفهان

در همین پیوند معاون امور بانوان اداره کل ورزش و جوانان اصفهان اظهارداشت: حضور چشمگیرتر بانوان ورزشکار در مسابقات بین المللی و افتخار آفرینی از جمله دستاوردهای ورزش بانوان پس از انقلاب بود که البته در سال های اخیر در رشته های مختلف افزایش پیدا نموده است.

نرگس قدوسی در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه استان اصفهان از جمله پیشتازان ورزش بانوان در کشور به شمار می رود اعلام نمود: تیمداری باشگاه های در ورزش بانوان و در رشته های متعدد مانند هندبال والیبال و فوتبال و ورزش های رزمی سبب ارتقای این بخش شده و سالانه شمار بیشتری از بانوان به سمت ورزش به صورت حرفه ای گرایش پیدا می نمایند.

وی با اشاره به اینکه ارتقای ورزش بانوان به عنوان اهرم اصلی خانواده می تواند در تربیت بهتر فرزندان نقش داشته باشد توضیح داد: هر اندازه بانوان به ویژه مادران در رشته های ورزشی چه در حوزه قهرمانی و چه همگانی فعال شوند شاهد توسعه ورزش و تشویق دیگران به روی آوری به فعالیت های بدنی خواهیم بود.

معاون امور بانوان اداره کل ورزش و جوانان اصفهان با بیان اینکه حدود نیمی از جمعیت ورزشکاران سازمان یافته استان اصفهان را بانوان تشکیل می دهند افزود: دعوت شدگان به اردوهای تیم ملی و عناوین کسب شده، افتخارآفرینی در مسابقات کشوری و عناوین و همچنین کسب مدال در آوردگاه های بین المللی نشان از توانمندی بالای این بخش از جامعه دارد.

ایجاد سازمان های مردم نهاد جوانان پس از انقلاب

همچنین معاون امور فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان اصفهان در این ارتباط اعلام نمود: ایجاد و افزایش سازمان های مردم نهاد حوزه جوانان از جمله روینمودهایی بود که پس از انقلاب توانست بخش مهمی از جوانان را به ایجاد بسترهایی برای فعالیت در جنبه های مختلف ترغیب کند.

عباس مرادیان در گفت و گو با خبرنگاران گفت: اهمیت توانمندسازی سازمان های مردم نهاد در حوزه جوانان در دنیای امروزی در هیچ یک از کشورها نادیده گرفته نمی گردد و ما نیز بر این اساس سعی کردیم که با ارائه راهکارهای مناسب روش های مبتنی بر فعالیت های داوطلبانه را در استان اصفهان افزایش و ارتقا دهیم.

وی با اشاره به اینکه کاهش آسیب های اجتماعی می تواند در قالب توانمندسازی تشکل های مردمی شکل گیرد توضیح داد: بر همین اساس ایجاد کارگاه های عمومی دانش افزایی و ارتقای مهارت و همچنین طرح هایی پولساز در موضوعات مختلف اشتغال و استارت آپ در این زمینه موثر است.

safariro.ir: سافاری رو: مجله گردشگری و مسافرتی به همه جای دنیا

mosaferatro.ir: مسافرت رو: مجله گردشگری و مسافرتی

منبع: ایرنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 131528

به "خبرنگاران رشد 22 برابری فضای ورزشی اصفهان دستاورد انقلاب اسلامی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران رشد 22 برابری فضای ورزشی اصفهان دستاورد انقلاب اسلامی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید