خبرنگاران آیین ها در باززایی هویتی دوران پسافاجعه نقش مهمی دارند

به گزارش مجله سرگرمی، تهران- خبرنگاران- عضو هیئت علمی پژوهشکده مردم شناسی گفت: باززایی نماد کلیدی و غالب آیین های ایرانی چون یلدا و نوروز در برابر فجایع طبیعی و انسانی و دوران پس از فاجعه بوده است.

خبرنگاران آیین ها در باززایی هویتی دوران پسافاجعه نقش مهمی دارند

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، علیرضا حسن زاده در همایش ملی یلدا آیینه فرهنگ و تمدن کهن ایران گفت: به دلیل شرایط تاریخی ایران به عنوان سرزمینی کهن که به طور پی گیری با فجایع طبیعی چون زلزله، خشکسالی و فجایع انسانی چون جنگ رو به رو بوده هویت ایرانیان یک هویت آیین محور و مبتنی بر شکل و فرمی است که آنتونی الیور اسمیت آن را در مورد جوامع فاجعه دیده چون پرو هویت آستانه ای می نامد.

او اضافه نمود: البته همچنان که در فصل مفصلی از کتاب وضع آیینی و وضع هنجاری با عنوان فجایع طبیعی و انسانی و نقش آن در پویایی آیین های ایرانی (دانشگاه آمستردام 2014) شرح داده ام این نظریه او متاثر از ویکتور دبلیو ترنر است.

به گفته این مردم شناس، در این نوع شرایط که مردم با نابودی ساختارهای فیزیکی و آسیب شبکه ها و نهادهای اجتماعی در اثر خشکسالی، زلزله و جنگ رو به رو می شوند آیین ها نقشی مهم در بازتعریف و باززایی هویت دارند و آن را می توان هویت آستانه ای تعریف کرد که هر ساله باززایی و به اصطلاح rebirth را یادآوری می نماید و به همین دلیل است که گورستان در فرهنگ ایرانی به محلی آیینی و مهم تبدیل می گردد و به شکلی استعاری به قول لشتروس نام بهشت می گیرد همچون آنچه بعد از زلزله بم دیدیم.

او با بیان اینکه به طور قابل لمسی ما با پدیده مرگ در همه گیری کرونا به عنوان یک تجربه نزدیک به قول رزالدو رو به رو شده ایم و این اپیدمی با آیین های ما چون نوروز و یلدا و محرم مصادف شده توضیح داد: در همه این آیین ها زیبایی شناسی امید با مفهوم باززایی و تولد دوباره در برابر مرگ گره می خورد که به دلیل اهمیت فجایع طبیعی و انسانی در شکل بخشی به تاریخ و فرهنگ ما از سده های بسیار دور تا حال این امر اتفاق افتاده و جالب است که در روایت های فرهنگ زیارت مرگ مقدس یعنی شهادت با مساله فاجعه طبیعی گره می خورد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: در برابر مرگ می باید باززایی را در شرایط آستانه ای که الیور اسمیت اشاره نموده تقویت کرد و جالب است که هم در آیین های سوگ ما چون محرم و هم آیین های سور ما چون نوروز و یلدا شما با مضمون باززایی و پیوند آن با احیا هویت در دوره پسا فاجعه و زیبایی شناسی امید به مثابه تولد پس از مرگ روبرو می شوید. این امر به ادبیات ما هم راه می یابد و ادبیات ما از حافظ و مولانا تا فروغ حکایت باززایی و تولد دوباره است.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

منبع: ایرنا
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 125328

به "خبرنگاران آیین ها در باززایی هویتی دوران پسافاجعه نقش مهمی دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران آیین ها در باززایی هویتی دوران پسافاجعه نقش مهمی دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید