ترمیم آهسته لایه ازن

به گزارش مجله سرگرمی، مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: خوشبختانه با گذشت سه دهه پایش و مطالعه محققان روی لایه ازن معین شده است که حفره عظیم بالای قطب جنوب اکنون در شرایط مناسب تری قرار گرفته و آنالیز سال های اخیر دانشمندان بیانگر بهبود و ترمیم آهسته لایه ازن است.

ترمیم آهسته لایه ازن

به گزارش خبرنگاران شینا انصاری با بیان اینکه امروز مصادف با 16 سپتامبر و روز دنیای حفاظت از ازن بهانه ایست برای بیان آنچه که منجر به تخریب لایه اُزن شده است، گفت: حیات روی زمین وابسته به لایه ازن است. تخریب لایه ازن راستا تابش مستقیم پرتوهای فرابنفش خورشید به سطح زمین را باز می نماید که این امر آثار مخرب فراوانی را به همراه دارد و انواع بیماری ها همچون سرطان پوست، آب مروارید، تحریک و تخریب سیستم ایمنی بدن، توقف رشد گیاهان و آثار نامطلوب بر روی جانوران را منجر می گردد.

وی اضافه نمود: در سال 1985 دانشمندان به صراحت اعلام کردند که در صورت تداوم این شرایط، تا سال 2050 لایه ازن به طورکامل نابود می گردد. این رخداد دنیا را بر آن داشت تا فکری به حال ترمیم و نگهداشت این سپر حفاظتی کند بطوری که 28 کشور در شهر وین اتریش گرد هم آمدند و با استناد به یافته های دانشمندان، مفاد معاهده ای را تدوین کردند که کنوانسیون وین برای حفاظت از لایه ازن نامیده شد.

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار ادامه داد: به همین دلیل سازمان ملل در سال 1987 توافق نامه ای به نام پروتکل مونترال تدوین کرد که در این توافق نامه فراوری، فروش و استفاده CFC ها ممنوع شده است همچنین پس از این توافق نامه اتحادیه اروپا نیز توافق نامه دیگری به مونترال اضافه نمود که علاوه بر ممنوعیت استفاده از CFC ها ترکیبات دیگر مخرب لایه ازن اضافه نموده شدند.

انصاری توضیح داد: خوشبختانه با گذشت سه دهه پایش و مطالعه محققان روی لایه ازن تعیین شده است که حفره عظیم بالای قطب جنوب اکنون در شرایط مناسب تری قرار گرفته و آنالیز سال های اخیر دانشمندان بیانگر بهبود و ترمیم آهسته لایه ازن است. هرچند به صورت کامل این نگرانی رفع نشده است. این امر در حقیقت حاصل همکاری فراگیر کشورهای دنیا و اقداماتی است که در چارچوب قواعد علمی و فنی پروتکل مونترال برای کاهش گازهای مخرب لایه ازن اجرا شده است.

وی در ادامه گفت: براساس اصلاحیه کیگالی پروتکل مونترال حذف تدریجی استفاده از گازهایی با اثرات گلخانه ای مانند هیدروفلوروکربن ها (HCFC) از جمله گازهای مبرد از جمله R-22 و R-141b تا سال 2030 میلادی مطرح است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، انصاری معتقد است در روز دنیای حفاظت از لایه ازن همزمان با سی و سومین سالگرد پروتکل مونترال می توان این معاهده بین المللی با مشارکت 197 کشور دنیا را نمونه ای از همکاری های پیروز محیط زیستی درسطح دنیا دانست و به امکان همراهی و مسئولیت پذیری جامعه دنیای برای غلبه بر مسائل عظیم زیست محیطی پیش روی بشر از جمله گرمایش زمین امیدوار بود.

asemaneto.ir: آسمان تو: خرید بلیط پرواز، تور های لحظه آخری مسافرتی

iraniro.ir: تور ایران | گردشگری ایران، سفر به مشهد، اصفهان، تهران، کیش، قشم، یزد، تبریز، اخبار ایران

anti6.ir: آخرین خبر: اخبار و مقالات روز دنیا را اینجا بخوانید

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 110317

به "ترمیم آهسته لایه ازن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترمیم آهسته لایه ازن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید