بومی سازی موجب پیوند بیشتر مردم با موزه ها می گردد

به گزارش مجله سرگرمی، رئیس گروه موزه ها و اموال منقول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه از وجود 26 موزه در این استان اطلاع داد و گفت: هراندازه موزه ها را به سمت بومی سازی و محلی شدن ببریم بی شک مردم به این سمت کشیده می شوند.

بومی سازی موجب پیوند بیشتر مردم با موزه ها می گردد

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، اکرم طهماسبی دوشنبه 29 اردیبهشت، اظهار کرد: 18 ماه می (29 اردیبهشت) به عنوان روز جهانی موزه ها نام گذاری شده و شعاری که سال جاری سازمان ایکوم (کمیته جهانی موزه ها) برای روز جهانی موزه ها در سال 2020 انتخاب نموده با عنوان موزه ها برای برابری، تنوع و فراگیری است.

وی با تأکید براینکه 12 موزه زیر نظر سازمان میراث فرهنگی کرمانشاه قرار گرفته است، اضافه کرد: از این مراکز می توان به محوطه تاق بستان که به تازگی موزه سنگ در آن راه اندازی شده و مجموعه بیستون که در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده اشاره نمود.

طهماسبی خاطرنشان ساخت، محوطه معبد آناهیتا، مجموعه تکیه بیگلربیگی با 2 موزه خط و کتابت و موزه پارینه سنگی که در خود دارد و مجموعه تکیه معاون الملک که دارای موزه مردم شناسی است و کاشی کاری های بی نظیر آن برای هر بازدیدکننده ای جذاب و دیدنی است نیز در زیرمجموعه اداره کل میراث فرهنگی قرار گرفته است.

وی به وجود موزه مردم شناسی در شهرستان های سنقر و کلیایی، پاوه، دالاهو و سه موزه خصوصی در روستای شرکان پاوه اشاره نمود و اضافه کرد: همچنین موزه های صنایع دستی در شهرستان های اسلام آباد و کرمانشاه برپا است.

طهماسبی ادامه داد: علاوه براین، موزه هایی در دیگر ارگان ها وجود دارد که می توان به موزه تمبر اداره پست، موزه آموزش وپرورش در دبیرستان کزازی، موزه محیط زیست و موزه ورزش در اداره کل ورزش و جوانان استان اشاره نمود.

وی در مورد دلیل انتخاب شعار سال توسط ایکوم، ادامه داد: تقویت افزایش تنوع در مؤسسات فرهنگی و کارکنان مؤسسات موزه ها، حمایت کردن از ابزارهایی برای تشخیص و غلبه بر تعصبات در آنچه که موزه ها به نمایش می گذارند از دلایل این انتخاب است.

به گفته رئیس گروه موزه ها و اموال منقول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه، موزه ها ابزاری مهم در تبادل فرهنگی، غنی سازی فرهنگ و توسعه تفاهم و همکاری صلح در بین مردم هستند.

این مسئول یادآور شد، هرساله ایکوم شعاری را انتخاب می نماید تا بتواند آن را عملی کند و مردم را به سمت وسوی موزه بکشاند و این شعار سال در حوزه فرهنگ های محلی است و هراندازه موزه ها را با فرهنگ و آداب ورسوم مردم منطقه بازسازی و استانداردسازی کنیم مردم برای استفاده از آن ترغیب می شوند.

وجود چهار هزار و 200 اثر ثبت شده ملی، یک اثر ثبت شده جهانی و ده ها اثر گردشگری که هنوز به ثبت نرسیده اند حاکی از استعداد بالای کرمانشاه در بخش گردشگری است.

بیستون و تاق بستان، معبد آناهیتا، طاق گرا، گور دخمه اسحاق وند، تکایای بیگلربیگی و معاون الملک، بوستان کوهستان، بازار سنتی، سراب های نیلوفر، هرسین، صحنه، روانسر، غار قوری قلعه، غار پراو، کاروانسراهای شاه عباسی و ماهیدشت، آبشار پیران و ... از مهم ترین آثار تاریخی و طبیعی گردشگری در استان کرمانشاه است.

استان کرمانشاه 2 میلیون نفر جمعیت ساکن در 2 هزار و 595 روستا و 34 شهر دارد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 آذر 1400 بروزرسانی: 17 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 91187

به "بومی سازی موجب پیوند بیشتر مردم با موزه ها می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بومی سازی موجب پیوند بیشتر مردم با موزه ها می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید