طی 40 سال گذشته در تربیت نیروی انسانی علوم پزشکی خودکفا شدیم

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران به نقل از وزارت بهداشت، دکتر باقر لاریجانی با اشاره به دستاوردهایی این 40 سال در حوزه آموزش پزشکی کشور گفت: بسیاری از ما به خاطر داریم که پیش از انقلاب اسلامی کادر سلامت، خصوصا پزشکان، به طور عمده ایرانی نبودند و باتوجه به کمبود نیروی انسانی مجبور به بکارگیری نیروهای پزشکی از سایر کشورها بودیم.

طی 40 سال گذشته در تربیت نیروی انسانی علوم پزشکی خودکفا شدیم

افزایش 70 برابری تعداد دانشجویان دکتری تخصصی

وی اضافه نمود: در سال های پس از انقلاب پیشرفت های چشمگیری در آموزش عالی کشور رخ داد. تعداد دانشجویان آموزش عالی کشور در سال 57 حدود 200 هزار نفر بود و امروز بیش از 4 میلیون دانشجو در کشور داریم. تعداد دانشجویان دکتری تخصصی در سال 57 به زحمت بیش از 1000 نفر بود و الان به بیش از 70 هزار نفر رسیده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: تعداد رشته مقاطع تحصیلی از حدود 400 رشته مقطع به بیش از 3 هزار رشته مقطع رسیده و تعداد اعضای هیئت علمی تمام وقت دانشگاهها از حدود 7 هزار نفر، به حدود 70 هزار نفر رسیده است.

حوزه سلامت جمهوری اسلامی ایران نظامی منحصر به فرد در دنیا است

وی یادآور شد: تا سال 64 آموزش عالی کشور یکپارچه اداره میشد ولی باتوجه به ویژگی های منحصر به فرد آموزش علوم پزشکی، آموزش علوم پزشکی با نظام ارائه خدمات ادغام شد و وزارت بهداشت شکل گرفت. حوزه سلامت در جمهوری اسلامی ایران نظامی منحصر به فرد در دنیا است. چرا که ادغام باعث شده بسترهای آموزش بالینی خوبی برای دانشجویان علوم پزشکی فراهم آید. اکنون ما در تربیت نیروی انسانی در تمامی مقاطع خودکفا هستیم و ظرفیت لازم برای فعالیت های بین المللی نیز در حوزه آموزش علوم پزشکی وجود دارد.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی اضافه نمود: از زمان تشکیل وزارت بهداشت پیشرفت های ارزشمندی در حوزه های مختلف از جمله آموزش علوم پزشکی اتفاق افتاده است. آن موقع تنها یک دانشکده علوم پزشکی مستقل در کشور وجود داشت و اکنون 66 دانشگاه و دانشکده مستقل علوم پزشکی داریم. تعداد دانشجویان دکتری حرفه ای در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی از 10 هزار به حدود 70 هزار نفر رسیده است.

وی اضافه نمود: در تحصیلات تکمیلی حوزه سلامت هم ارتقای خوبی داشته ایم. تعداد رشته محل های دکتری تخصصی (PhD) علوم پزشکی از 15 به 395 و تعداد رشته محل کارشناسی ارشد هم از 31 به 644 رسیده است. کوشش های بسیاری برای توسعه آموزش های تخصصی و فوق تخصصی علوم پزشکی اجرا شده، تعداد رشته محل های دکترای تخصصی و فوق تخصصی علوم پزشکی از 100 به 533 رسیده است.

30 درصد فراوریات علمی کشور مربوط به وزارت بهداشت است

لاریجانی گفت: متناسب با این توسعه نیروی انسانی علاوه بر پیشرفت هایی که در زمینه ارائه خدمات داشته ایم، در حوزه پژوهش هم رشد چشمگیری داشتیم. 30 درصد فراوریات علمی کشور مربوط به وزارت بهداشت است در حالی که تنها حدود 11 درصد اعضای هیات علمی کشور در دانشگاههای زیرمجموعه این وزارتخانه فعالیت می نمایند. اکنون در فراوریات علمی رتبه 1 در منطقه و رتبه 16 در دنیا هستیم و حدود 3 هزار شرکت دانش بنیان در کشور داریم که 25 درصد درآمد دانش بنیان کشور در حوزه علوم پزشکی است.

در تربیت نیروی انسانی به خودکفایی رسیده ایم

وی گفت: اکنون که در تربیت نیروی انسانی به خودکفایی رسیده ایم، ارتقای کیفی آموزش علوم پزشکی از الزامات این حوزه است که باید به آن توجه گردد. در این راستا از سال 1394 برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی طراحی شده و در دست اجرا است. این برنامه ها دستاوردهای بسیار خوبی برای کشور داشته که با کوشش همه مسئولان در وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی محقق شده است.

تحقق الزامات نظام های آموزشی دنیا با اجرای تحول و نوآوری آموزش پزشکی

معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره اهداف برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: این برنامه در قالب سیاست هایی کلی و باتوجه به اسناد بالادستی تنظیم شده است. در واقع برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی نقاطی را مورد هدف قرار می دهد که از الزامات نظام های آموزشی در دنیا است.

وی گفت: هدف این است که دانشگاهها ماموریت های ویژه ای را در سطح ملی و بین المللی دنبال نمایند. ساختار دانشگاهها ارتقا یابد و به سمت دانشگاهها نسل جدید حرکت نمایند. آموزش به احتیاجهای جامعه جوابگو باشد، از ظرفیت مناطق آمایشی برای توسعه آموزش بهره برداری گردد، اخلاق حرفه ای را در آموزش علوم پزشکی ارتقا دهیم.

لاریجانی اضافه نمود: از دیگر اهداف برنامه تحول آموزش توسعه بین المللی آموزش، توسعه آموزش مجازی در علوم پزشکی، ارتقای نظام های ارزیابی و آزمون ها است. البته در این برنامه به زیرساخت های لازم برای آموزش علوم پزشکی هم به صورت ویژه توجه شده است. همانطور که گفته شد این برنامه ها جهتی است که دانشگاهها برای ارتقا باید طی نمایند.

طراحی نقشه حرکت دانشگاه های علوم پزشکی به سمت دانشگاه نسل جدید

وی درباره اینکه دانشگاهها چگونه باید به سمت دانشگاههای نسل جدید حرکت نمایند، گفت: دانشگاه های نسل جدید، دانشگاه هایی خودکفا هستند که ارتباط گسترده ای با جامعه و صنعت دارند و دانش آموختگان این دانشگاهها افرادی کارآفرین هستند که در اقتصاد دانش بنیان کشور نقش دارند. به عبارتی دانشگاهها و دانش آموختگان آن توانایی بهره برداری از علم در جهت فراوری ثروت و در سطح بالاتر ایجاد ارزش در جامعه را دارند.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی اضافه نمود: در برنامه تحول و نوآوری در آموزش در درجه اول دانشگاهها باید نقاط سرآمدی خود را کشف و در جهت آن سرمایه گذاری نمایند. دانشگاه های بزرگ دنیا هم در کنار پیشرفت هایی که دارند در چند رشته سرآمد هستند و به صورت ویژه کار می نمایند.

وی گفت: ضروری است تا جهتی برای این حرکت دانشگاهها طی گردد که نقشه این حرکت ترسیم شده و دانشگاهها متناسب با ظرفیت های خود از آن بهره برداری می نمایند. از سوی دیگر برای نهادینه کردن مفاهیم کارآفرینی و خلق ثروت دوره هایی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی طراحی شده که به زودی در قالب برنامه درسی این دانشجویان اجرایی خواهد شد.

تحول در آموزش یعنی ارتقای کیفیت نیروی انسانی برای جوابگویی به احتیاج مردم

لاریجانی درباره ارتقای جوابگویی آموزش به احتیاجهای سلامت مردم گفت: در واقع تمام اقداماتی که در قالب برنامه تحول و نوآوری در آموزش اجرا شده با هدف ارتقای جوابگویی به احتیاجهای جامعه است.

وی گفت: برآورد نیروی انسانی مورد احتیاج نظام سلامت کشور تا سال 1404 یکی از اقدامات مهمی است که در این راستا اجرا شده؛ یعنی برآورد شده که چه تعداد نیرو در هر رشته و مقطعی در کل کشور مورد احتیاج است. باتوجه به اینکه تمامی برنامه های حوزه آموزش در قالب مناطق آمایشی اجرایی می گردد، برش منطقه این برنامه ها هم در دست تدوین است. پس از تدوین این برنامه ها، تفاهم نامه ای با مناطق آمایشی منعقد می گردد و توسعه علوم پزشکی در هر منطقه متناسب با این تفاهم نامه صورت می گیرد. هر منطقه نیز 70 درصد نیروی انسانی خود را تربیت خواهد نمود.

معاون وزیر بهداشت اضافه نمود: ضروری است به این نکته توجه گردد که یکی از راهکارها برای تامین احتیاج جامعه، ارائه آموزش های مهارتی است. مرکز ملی آموزش های مهارتی و حرفه ای سال گذشته تاسیس شد و تاکنون دوره های مهارتی متعددی در حیطه های مورد احتیاج کشور به تصویب این مرکز رسیده و مراکز ارائه نماینده این آموزش ها هم اعتباربخشی می شوند. به افرادی که این دوره ها را می گذرانند مدرک تحصیلی ارائه نمی گردد، بلکه تنها گواهی طی این دوره را اخذ می نمایند.

وی گفت: اقدامات دیگری از جمله راه اندازی تخصص پزشکی خانواده به عنوان یکی از احتیاجهای مهم کشور در برهه زمانی فعلی اجرا شده است. از سوی دیگر ضمن بازنگری تمامی برنامه های درسی متناسب با استانداردهای بین المللی، توسعه فناوری ها و احتیاجهای کشور، به مناطق آمایشی اختیار داده شده تا متناسب با چالش های سلامتی که دارند 20 درصد برنامه آموزشی رشته مقاطع مختلف را تغییر دهند.

3 هزار دانشجوی خارجی در رشته های علوم پزشکی ایران تحصیل می نمایند

لاریجانی با اشاره به اقدامات توسعه بین المللی آموزش پزشکی گفت: ارتقای استانداردهای آموزش یکی از الزامات برای ورود به عرصه های بین المللی است. سال گذشته تمام دانشگاهها و بیمارستان های آموزشی کشور اعتباربخشی شدند. در این اعتباربخشی هدف یاری به دانشگاهها برای توسعه استانداردهای آموزش است.

وی گفت: دانشگاه های علوم پزشکی باید از استانداردهای لازم برای ورود به عرصه های بین المللی برخوردار باشند. از سوی دیگر بعضی از دانشگاه های علوم پزشکی کشور اعتباربخشی بین المللی شده اند و بعضی نیز وارد فرایند این اعتباربخشی شده اند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت اضافه نمود: سامانه education Iran برای معرفی ظرفیت های دانشگاه های علوم پزشکی در عرصه های بین المللی راه اندازی شده، برنامه های آموزشی متعددی به زبان انگلیسی در این سامانه بارگذاری شده و هدف این است که دانشجویان متقاضی تحصیل در رشته های علوم پزشکی با ظرفیت های موجود در ایران آشنا شوند.

وی گفت: نحوه ارزشیابی دانشگاههای خارجی تغییر نموده و از نظام های رتبه بندی بین المللی مثل تایمز، شانگهای و QS، به طور ویژه بخش علوم پزشکی دانشگاهها برای تهیه لیست دانشگاه های خارجی مورد تایید وزارت بهداشت استفاده می گردد. تسهیلات ویژه ای برای تحصیل دانشجویان خارجی در دوره های تحصیلات تکمیلی در ایران ایجاد شده است.

لاریجانی اضافه نمود: در حال حاضر حدود 3 هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور تحصیل می نمایند. این برنامه در حال گسترش است و بعضی مناطق آمایشی ارتباط خوبی با کشورهای همجوار خود برای جذب دانشجوی خارجی برقرار نموده اند.

فراهم شدن زیرساخت های مجازی سازی دوره های آموزش علوم پزشکی

وی درباره استفاده از قابلیت مجازی سازی آموزش برای ارتقای آموزش علوم پزشکی گفت: طی سال های گذشته فعالیت هایی در زمینه مجازی سازی آموزش در دانشگاههای علوم پزشکی اجرا شده است. اما هدف در برنامه تحول آموزش ایجاد یک سامانه کشوری است تا تمام دانشجویان در دانشگاه های علوم پزشکی بتوانند از دروس سایر دانشگاهها بهره مند شوند.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: دانشگاه علوم پزشکی مجازی به عنوان یک نهاد برای این منظور در سال 1395 تاسیس شد. اقدامات بسیار خوبی در این دانشگاه اجرا شده است. زیرساخت های آموزش مجازی در کشور مانند سامانه نوید، موکس و ... ایجاد شده است.

وی اضافه نمود: دوره کارشناسی ارشد مجازی آموزش پزشکی برای اعضای هیئت علمی دانشگاههای علوم پزشکی کشور از سال 95 در حال برگزاری است. به منظور ارتقای کیفیت آموزش، در شورای جذب تصویب شد که تمامی اعضای هیئت علمی در بدو استخدام این دوره را طی نمایند.

تمامی دروس دانشگاهها مجازی سازی می گردد

لاریجانی یادآور شد: بخشی از دروس در دانشگاهها به وسیله زیرساخت های ایجاد شده به صورت مجازی ارائه می گردد و به زودی تمامی دروس دانشگاهها به وسیله این زیرساخت ها در دسترس تمامی دانشجویان قرار خواهد گرفت.

وی اضافه نمود: علاوه بر این دوره هایی مانند آموزش کارآفرینی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دوره پزشکی خانواده برای پزشکان عمومی به صورت مجازی طراحی شده که به زودی اجرایی می گردد. در نظر است تا به وسیله این زیرساخت ها بخش عمده ای از فرایندهای حوزه آموزش به صورت آنلاین صورت گیرد. تاکنون 30 پورتال در حوزه آموزش راه اندازی شده است.

معاون وزیر بهداشت گفت: در بخش آزمون ها نیز در حال الکترونیکی کردن آزمون های علوم پزشکی هستیم. آزمون های علوم پایه و پیش کارورزی در چندین دوره به صورت الکترونیک برگزار گردید. این امر ضمن اینکه مبلغ قابل توجهی هزینه ها را کاهش داد در ارتقای کیفیت و امنیت آزمون ها نیز نقش قابل توجهی داشته است.

ادامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی با نظر اعضای هیئت علمی و دانشجویان

وی درباره برنامه های آینده معاونت آموزشی وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر نقشه حرکت دانشگاه های علوم پزشکی کشور در حوزه آموزش ترسیم شده است. از سوی دیگر مصوبه آمایش سرزمینی در آموزش عالی سلامت به عنوان اولین مصوبه آمایش کشور، زمینه های تشکیل مناطق آمایشی را فراهم کرد و دانشگاههای مستقر در مناطق نیز همکاری خوبی را شکل داده اند.

لاریجانی ابراز امیدواری کرد با همسان سازی آمایش در سایر بخش های مرتبط با آموزش عالی کشور شبکه های علمی در رشته های مختلف در کشور شکل بگیرد تا به سمت مرجعیت علمی در بعضی حوزه های علوم پزشکی حرکت کنیم.

وی اضافه نمود: پس از اجرایی کردن آمایش ماموریت های ویژه ای براساس اولویت های اسناد بالادستی به مناطق و دانشگاهها سپرده شده تا در سطح ملی به عنوان همکار وزارت بهداشت این ماموریت ها را اجرا نمایند.

معاون وزیر بهداشت گفت: از سال 1394 تاکنون گفتمان تحول و نوآوری در دانشگاه های علوم پزشکی کشور ایجاد شده، زیرساخت های لازم برای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در سه سطح ستاد وزارت بهداشت، مناطق آمایشی و دانشگاه های علوم پزشکی مهیا شده و به طور جدی طی سال های آینده پیگیری خواهد شد.

وی اضافه نمود: نهادینه سازی برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی مستلزم مشارکت اعضای هیئت علمی و دانشجویان در دانشگاههای علوم پزشکی در اجرای این برنامه ها است. پیرو کوشش های اجرا شده در این راستا ضروری است تا مسئولین دانشگاه های علوم پزشکی کشور در این زمینه کوشش نمایند.

لاریجانی تاکید نمود: کسب نظر اعضای هیئت علمی و مسئولین آموزش در دانشگاه های علوم پزشکی کشور در اجرای برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی می تواند اثر چشمگیری در اجرای اثربخش تر این برنامه ها داشته باشد. لذا ساز و کارهای این ارتباط در حال طراحی است.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 12334

به "طی 40 سال گذشته در تربیت نیروی انسانی علوم پزشکی خودکفا شدیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طی 40 سال گذشته در تربیت نیروی انسانی علوم پزشکی خودکفا شدیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید