10 درصد از خانه های قم خالی است

به گزارش مجله سرگرمی، معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان قم گفت: بر اساس آمار سال 95 تعداد 45 هزار و 665 واحد، معادل 10 درصد از خانه های قم خالی است.

10 درصد از خانه های قم خالی است

به گزارش خبرنگاران، مهندس داوود طلوعی عصر روز شنبه در نشست آنالیز علل گرانی مسکن و افزایش اجازه بها در قم مطرح کرد: کاهش فراوری مسکن، نقش مهمی در افزایش قیمت خانه ها و اجاره بها دارد.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان قم اضافه نمود: بیش از 50 درصد از خانه های شهر قم، عمر بالای 20 سال دارند که به نسبت بافت فرسوده به کل شهر محاسبه می گردد.

وی در خصوص وجود خانه های خالی در قم اظهار کرد: در آمار سال 90 تعداد خانه های خالی در قم، 26 هزار و 690 واحد گزارش شد اما بر اساس آمار سال 95 تعداد 45 هزار و 665 واحد گزارش شد، که این رقم معادل 10 درصد از خانه هاست، و نشان می دهد خانه های خالی رشد 80 درصدی دارد.

طلوعی بیان نمود: به نسبت تعداد خانه های خالی در قم، حدود 43 هزار مسکن مهر ایجاد شده است ولی همچنان با کمبود مسکن روبرو هستیم.

وی گفت: خانه های خالی در قم، عمدتاً واحدهای لوکس است که سرمایه حساب می گردد و مناسب بازار مسکن و قشر ضعیف نیست، البته تجرد گرایی بنا بر تغییرات ساختار فرهنگی نیز یکی از عواملی است که در آمار دقیق در شناسایی خانه های خالی تأثیرگذار است.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی قم اضافه نمود: معین مالیات بر واحدهای خالی، یکی از راهکارهایی است که می تواند این خانه ها را به چرخه مسکن اضافه کند، اما این طرح نیز موافقین و مخالفینی دارد.

وی بیان نمود: مخالفین این طرح می گویند معین تعرفه مالیاتی اثر منفی بر فراوری مسکن دارد و فراورینماینده را از سرمایه گذاری در مسکن منصرف می نماید، اما هواداران نیز مالیات را موجب کاهش واحدهای خالی می دانند؛ به نظر می رسد باید شرایطی اتخاذ گردد خانه هایی که برای فروش فراوری می شوند از پرداخت مالیات معاف شوند.

طلوعی مطرح کرد: نباید سیاست های مالیاتی به کاهش فراوری مسکن بیانجامد؛ زیرا موجب افزایش قیمت می گردد و به ضرر مصرف نماینده خواهد بود. متأسفانه در بازار مسکن، قیمت های هیجانی وجود دارد و مرجعی برای ساماندهی وجود ندارد؛ زیرا قانون مدنی از آن حمایت نمی نماید و قوانین نیز توافق میان خریدار و فروشنده را به رسمیت می شناسد.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی قم گفت: سایت ها نیز نقش معین نماینده ای در بازارها، به ویژه مسکن دارند و باید به خوبی کنترل شوند. در این سایت ها، قیمت عرضه شده مسکن اعلام می گردد، نه قیمت معامله شده؛ به همین دلیل قیمت های کاذبی در سایت ها رقم می خورد که خود به خود قیمت مسکن و زمین را افزایش می دهد.

طلوعی اضافه نمود: گاهی قیمت گذاری ها تأثیر روانی دارد و قیمت ها را بالا می برد، باید دسترسی به سایت های معامله شده وجود داشته باشد و یا مرجع را تغییر دهیم و نگذاریم سایت هایی مورد اعتماد مردم باشد که اطلاعات غلط می دهند.

وی اظهار کرد: دو تقاضای مصرفی و سوداگرانه در بازار مسکن وجود دارد، وزارت شهرسازی طرح هایی همچون مسکن مهر را که نگاه فراوری مصرفی داشت، ارائه داد و در این طرح بسیاری از افراد صاحب مسکن شدند.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی قم گفت: وزارت می تواند سازوکاری در تأمین مسکن اقشار ضعیف داشته باشد؛ طرح جامع ملی مسکن برای قشر ضعیف مد نظر گرفته شده که به زودی ابلاغ می گردد.

وی بیان نمود: متأسفانه مسکن یک کالای سرمایه ای شده و افراد پول را به کالایی تبدیل می نمایند که با تورم عمومی همراه باشد. بنیاد مسکن به عنوان بازوی اجرایی وزارت راه و شهرسازی در فراوری مسکن، به زودی با دریافت زمین ها، برای اقشار ضعیف مسکن می سازد.

وی در خصوص نقش مشاورین املاک بر قیمت ها مطرح کرد: ممکن است بعضی از مشاورین املاک با دلال بازی تأثیر منفی روی قیمت ها بگذارند، وظیفه نظارت بر اینها، بر عهده اصناف و صمت است تا مانع از دلال بازی گردد.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی قم یادآور شد: یکی از ظرفیت هایی که می تواند بر کاهش قیمت مسکن تأثیر بگذارد، بافت فرسوده است که از جمله سیاست های وزارت، نوسازی بافت ها و ماندن ساکنین در این خانه های نوسازی شده است. وام و یاری های مالی درنوسازی بافت مسکن در چند ماه آینده اعلام می گردد و با توجه به سیاست دولت در حمایت از بافت فرسوده، ارتقای کیفیت بافت های فرسوده را خواهیم داشت، به ویژه وجود 1200 هکتار بافت فرسوده می تواند بخش زیادی از مسائل مسکن را در روند نوسازی برطرف کند.

طلوعی مطرح کرد: مسکن مهر شرایط خوبی داشت و مالکین نمی توانستند مسکن مهر را بفروشند؛ اما به مرور به دلیل شرایط مالی بخش زیادی از این واحدها واگذار شد.

وی بیان نمود: در سال 95 تعداد 366 هزار خانوار در قم داشتیم، 43 هزار مسکن مهر که شامل 15 درصد از اقشار می شد، احداث گشت.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی قم اظهار کرد: بازار مسکن به 3 عامل ارز، تورم عمومی و تسهیلات وابسته است و باید این سه عامل را در کنترل قیمت ها در نظر گرفت.

طلوعی در خصوص فراوری مسکن بیان نمود: در سال 96 کاهش پروانه ساخت و ساز نداشتیم و برای 1 میلیون و 430 هزار متر مربع پروانه صادر شد، همچنین در سال 97 برای 1 میلیون و 403 هزار متر مربع پروانه صادر شد.

وی در خصوص اجاره نشینی ها گفت: در کنترل وضعیت اجاره، پیشنهاداتی وجود دارد؛ از جمله اینکه، اجاره نامه از یک سال به دو سال افزایش یابد، همچنین در تابستان که فصل جا به جایی هاست، نظارت افزایش یابد.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی قم مطرح کرد: اگر عرضه مسکن مناسب گردد، اجاره نیز کاهش می یابد؛ هر چند گاهی حتی در رکود مسکن نیز، اجاره پایین نمی آید.

وی اظهار کرد: یکی از راهکارها این است که مسکن های اجاره ای نیز عرضه گردد، این سیاست تا حدی می تواند قیمت ها را بشکند؛ مثلاً به انبوه سازان امتیازاتی داده گردد تا برای 5 سال، واحدها را اجاره بدهند.

طلوعی گفت: دولت سامانه ای دارد و می داند چه کسانی از امکانات دولتی برای مسکن استفاده نموده اند، در واگذاری زمین و مسکن اینها مورد توجه قرار می گیرد؛ البته واگذاری زمین به تنهایی نمی تواند به فراوری مسکن منجر گردد.

وی مطرح کرد: در سرشماری سال 95 معین شد در کشور 22 میلیون و 83 هزار و 3 واحد داشتیم و در قم 376 هزار و 933 واحد مسکونی وجود داشت، اگر وضعیت مسکن ساماندهی گردد افراد فاقد مسکن و اجاره نشین به شرایط بهتری دست پیدا می نمایند.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 25252

به "10 درصد از خانه های قم خالی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 درصد از خانه های قم خالی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید