کنترل موریانه در مسجد جامع کبیر یزد

به گزارش مجله سرگرمی، عملیات اجرایی کنترل و پاک سازی موریانه های زمستان خانه مسجد جامع کبیر یزد زیر نظر گروه تحقیقات و کنترل عوامل بیولوژیک پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی یزد انجام شد.

کنترل موریانه در مسجد جامع کبیر یزد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، علی اصغر صمدیانی سرپرست معاونت میراث فرهنگی این اداره کل، در این خصوص گفت: به علت آسیب موریانه ها در قسمتهایی از این بنا، کنترل و پاکسازی موریانه های زمستان خانه مسجد جامع در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی یزد نهاده شد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با بیان اینکه مسجد جامع کبیر یکی از با ارزش ترین میراث تاریخی، هنری و گنجینه ای از معماری اسلامی است و سردر رفیع و زیبای آن با ارتفاع 24 متر از ویژگی های منحصر به فرد آن است، گفت: نوع ساختار و همچنین مصالح به کار رفته در آن به مرور زمان باعث شده است این بنا در معرض آسیبهای متعددی قرار گیرد.

صمدیانی اضافه نمود: کاه موجود در ساختار آن زمینه مناسبی برای تغذیه موریانه های زیرزمینی فراهم نموده است و در دیوارها و همچنین سازه های چوبی بنا آثار خوردگی موریانه دیده می گردد. علاوه بر مواد غذایی مناسب برای موریانه ها، محیط امن و آرام قسمت زمستان خانه و گرم شدن آن در زمستان، شرایط محیطی را برای فعالیت موریانه فراهم میآورد.

این مقام مسئول استفاده از روش سد سمی را برای کنترل موریانه های این بنا مطرح نمود و گفت: با توجه به اینکه لایه های رویی جهت مرمت قسمت داخلی بنا تراشیده شده و آثار خسارت در تمامی قسمت ها به خوبی مشهود است، ایجاد سد شیمیایی لازم و لازم است.

مسجد جامع کبیر یزد تیرماه 1313 با شماره 206 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: میراث آریا
انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 41612

به "کنترل موریانه در مسجد جامع کبیر یزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنترل موریانه در مسجد جامع کبیر یزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید