چه سرنوشتی در انتظار هواپیمایی های ارزان قیمت خواهد بود؟

به گزارش مجله سرگرمی، در سراسر جهان، خطوط هوایی ارزان قیمت نه تنها به بخشی جدایی ناپذیر از صنعت سفر و گردشگری تبدیل شده اند بلکه یکی از عناصر اصلی زندگی معاصر نیز به شمار می فرایند. اولین خطوط هوایی ارزان قیمت توانستند بازار را با تحول عظیمی رو به رو نمایند. بازاری که پس از دهه ها نبود رقابت صحیح میان شرکت ها و افزایش روزافزون هزینه ها، شرایط، برای سقوط و نابودی آن فراهم شده بود. اما اکنون که این بازار و صنعت به دوران اوج رشد و شکوفایی خود رسیده است.

چه سرنوشتی در انتظار هواپیمایی های ارزان قیمت خواهد بود؟

در اوایل ظهور خطوط هواپیمایی ارزان قیمت، کشیدن مرز تعیین بین خطوط ارزان و شبکه های هواپیمایی با خدمات کامل، بسیار ساده تر بود. چرا که هر کدام، خدمات متمایز و تعیینی را با ارزش گذاری های متفاوت عرضه می کردند. شرکت های هواپیمایی ارزان قیمت تا حد امکان خدمات خود را ساده و در پایین ترین سطح حفظ می نمایند؛ یک کابین با جایگاه های مشابه، بدون غذای رایگان، بدون مجوز حمل بار رایگان و ارتباطات پروازی محدود. در واقع این شرکت ها تمامی هزینه ها و خدمات زائد و غیرضروری را حذف می نمایند. این شیوه ای که شرکت های هواپیمایی ارزان در پیش گرفته اند به کاهش قابل توجه قیمت بلیط منجر می گردد. در عین حال مسافرانی که تمایل دارند سفری راحت تر را تجربه نمایند می توانند برای دریافت خدمات اضافی، هزینه های لازم را علاوه بر هزینه پرواز بپردازند.

با وجود این مسئله، رقابت با این شرکت های ارزان برای شرکت های هواپیمایی سنتی بسیار سخت است. آنها نمی توانند هزینه ها و ساختارهای عملیاتی خود را با سرعت کافی تغییر دهند. در عوض، آنها می توانند در بخش هایی از این تجارت سرمایه گذاری نمایند که در جریان رقابت با شرکت های ارزان، برگ برنده آنها محسوب می گردد: پرواز در مسیرهای طولانی و بازارهای سازمانی. این تقسیم بازار لزوما سرانجام این ماجرا نیست. هنوز هم چشم انداز رقابتی در این عرصه به سرعت در حال تغییر است.

Pere Suau-Sanchez از مرکز مدیریت حمل و نقل هوایی در دانشگاه کرنفیلد انگلستان معتقد است که بحران های مالی اخیر به عنوان یک کاتالیزور برای تغییراتی بزرگ و ناگهانی در این زمینه عمل نموده است.

هواپیمایی های ارزان قیمت، به منظور دست یافتن به سهمی از بازار که تا پیش از آن در انحصار هواپیمایی های سنتی بود، بعضی از عناصر و عوامل مدل تجاری خود را بهبود بخشیده اند.

Suau-Sanchez می گوید: ما قبلا مشاهده نموده ایم که در اروپا، شرکت های هواپیمایی ارزان قیمت مانند Ryanair، مسیرهای خود را به مقصد شهرهای ثانویه و با سودهای کم، کاهش داده اند و پروازهایی به فرودگاه های بزرگ تر برای دستیابی به بخش پر سودتر این بازار، ترتیب داده اند. هم زمان با این تغییر، کسب و کارهای کاهنده هزینه ها، به خصوص شرکت های کوچک و متوسط، مشتاقانه از این سفرهای هوایی ارزان قیمت استقبال نموده اند.

به این ترتیب، قواعد و قوانین سنتی صنعت هواپیمایی ارزان قیمت، یکی پس از دیگری، کنار گذاشته شدند. آنچه که این صنعت، امروزه شاهد آن است، تغییراتی قابل توجه در مدل تجاری بعضی از شرکت های هواپیمایی ارزان است. به گونه ای که به اعتقاد بسیاری از شاغلان این صنعت، نوع جدیدی از هواپیمایی شکل گرفته است.

به عنوان مثال، بسیاری از هواپیمایی های ارزان قیمت به ارائه بسته های خدماتی متنوع، روی آورده اند. به جای انتخاب تک تک خدمات به طور جداگانه، اکنون مسافران می توانند مجموعه ای از خدمات را انتخاب نمایند که هر کدام شامل دسته ای از خدمات مانند جایگاه بهتر، اجازه حمل بارهای بزرگ تر و امکان دسترسی به محل استراحت هستند. خدماتی که معمولا در هواپیمای های فول سرویس ارائه می شوند اما با وجود این، به دلیل ارائه سرویس ها با قیمت پایین تر، گوی سبقت را از رقبا می ربایند.

با در نظر دریافت مشتریان تجاری، ایرلاین های کم هزینه، آغاز به فروش بلیط هایی به وسیله شبکه توزیع جهانی نموده اند که بسیاری از خریداران شرکتی از آن استفاده می نمایند. شبکه توزیع جهانی یا GDS، شبکه جهانی ذخیره جا برای مسافران است که شرکت های هواپیمایی را از کشورهای مختلف به هم پیوند می دهد.

حتی بعضی از شرکت های هواپیمایی ارزان قیمت، برنامه وفاداری مشتریان (Loyalty program) اختصاصی خود را تبیین نموده اند. همه این عوامل دست به دست هم داده و هواپیمایی های سنتی را وادار می نماید که در کنار پرواز در مسیرهای طولانی که سود بیشتری برای شرکت ها دارد، سفرهای کوتاه تر را نیز ارائه نمایند.

برای مقابله با این چالش، هواپیمایی های فول سرویس یا خدمات گرا، راهکارهای متفاوتی اتخاذ نموده اند. بعضی از مجموعه هواپیمایی های بزرگ، شرکت های تابعه خود را برای ارائه خدمات کم هزینه و رقابت با ایرلاین های ارزان قیمت، راه اندازی نموده اند. درست مثل راه اندازی شرکت ترانساویا (Transavia) توسط ایر فرانس- کی ال ام و جرمن وینگز (Germanwings) و یورو وینگز (Eurowings) توسط لوفت هانزا (Lufthansa).

آنها همچنین پیروز شده اند که مسافران را در دسته بندی هایی غیر از کلاس های پروازی معمول هواپیمایی ها یعنی کلاس تجاری و کلاس اکونومی قرار دهند. بدین ترتیب هواپیمایی های خدمات گرا نیز می توانند خدمات ارزان تر با سطح پایین تری ارائه دهند و خدمات اضافی را حذف نمایند. امروز دیگر انتخاب پرواز شرکت های هوایی با خدمات کامل به معنای غذای گرم رایگان و اجازه حمل بار بدون محدودیت نیست. در حالی که بالاترین سرویس یک شرکت هواپیمایی ارزان، مشابه کلاس تجاری است، بیشتر سرویس های پایه ارائه شده در هواپیمایی های سنتی ممکن است سطحی از خدمات را ارائه دهند که با خدمات هواپیمایی های ارزان قیمت فرقی ندارند.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: الی گشت
انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 69643

به "چه سرنوشتی در انتظار هواپیمایی های ارزان قیمت خواهد بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه سرنوشتی در انتظار هواپیمایی های ارزان قیمت خواهد بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید