پیش بینی زمان بروز کم خونی داسی شکل با تحلیل خون

به گزارش مجله سرگرمی، پژوهشگران دانشگاه ام . آی.تی سعی دارند با تحلیل خون بیماران، زمان بروز بیماری کم خونی داسی شکل را پیش بینی نمایند.

پیش بینی زمان بروز کم خونی داسی شکل با تحلیل خون

به گزارش خبرنگاران و به نقل از ام.آی.تی نیوز، شاید تحلیل خون بیماران مبتلا به کم خونی داسی شکل(SCD) بتواند چگونگی تراکم سلول را تعیین کند.

کم خونی داسی شکل، یک بیماری ژنتیکی و نوعی اختلال خونی است که با هموگلوبین معیوب(Hbss) شناخته می گردد. هموگلوبین طبیعی صاف و گرد است و به سلول، اجازه عبور آسان از مویرگ های خونی را می دهد. هموگلوبین های سلول داسی، سفت و به شکل داس می باشند و تمایل دارند به شکل خوشه ای در کنار یکدیگر قرار گیرند؛ بنابراین به راحتی از مویرگ های خونی عبور نمی نمایند. این خوشه ها، منجر به توقف جریان خون حمل نماینده اکسیژن می شوند.

یکی از متداول ترین عوارض جانبی این بیماری هنگامی رخ می دهد که گلبول های خونی تغییر شکل یافته، به شکل یک توده درمی آیند و رگ های خونی باریک را مسدود می نمایند؛ در نتیجه درد شدید و تورم پدید می آید.

پژوهش جدیدی که در دانشگاه ام.آی.تی(MIT) انجام شد، چگونگی رخ دادن این تغییرات و بروز درد را شرح می دهد. یافته های این پژوهش، گامی به سوی پیش بینی زمان بروز چنین بحرانی است.

مینگ دائو(Ming Dao)، دانشمند بخش مهندسی و علوم ماده و پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: این بحران های دردناک، غیرقابل پیش بینی هستند. اگرچه ما دلیل بروز آنها را می دانیم اما تاکنون، روش خوبی برای پیش بینی زمان دقیق نداشته ایم.

پژوهشگران، بیشتر احتمال می دهند که گلبول های خونی نابالغ موسوم به رتیکولوسیت(reticulocyte)، عامل اصلی بروز این رخدادهای دردناک باشند. رتیکولوسیت ها، گلبول های قرمز نارسی هستند که معمولا حدود یک درصد از سلول های قرمز بدن انسان را تشکیل می دهند.

این پژوهش، در مجله علمی PNAS به چاپ رسید.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 2409

به "پیش بینی زمان بروز کم خونی داسی شکل با تحلیل خون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی زمان بروز کم خونی داسی شکل با تحلیل خون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید