پژوهشگاه باید به پژوهش های کاربردی بپردازد

به گزارش مجله سرگرمی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: پژوهشگاه باید به پژوهش های کاربردی و باز کردن گره از مسائل بپردازد.

پژوهشگاه باید به پژوهش های کاربردی بپردازد

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، مراسم گرامیداشت هفته پژوهش در میراث فرهنگی و گردشگری امروز شنبه 24 آذر 97 با حضور علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی، ولی تیموری معاون گردشگری، بهروز عمرانی سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و جمعی از مدیران و کارشناسان سازمان میراث فرهنگی در موزه ملی ایران برگزار گردید.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این مراسم گفت: پژوهش یک امر ارزش آفرین است و می توان این حوزه را در دو بخش کلی مورد توجه قرار داد، پژوهش هایی که منجر به فراوری علم می گردد و پژوهش های کاربردی که گره ها را باز می نماید، هر دو جنبه پژوهش مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد.

او ادامه داد: پژوهشگران پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز باید با توجه به این کارنمودها، دانش جدید ایجاد نمایند، به امور جامعه بپردازند و گره از مسائل باز نمایند.

مونسان توضیح داد: در پژوهشکده های پژوهشگاه اقدامات خوبی اجرا شده است، فراوریات و کتاب های خوبی منتشر شده و خاتمه نامه های مفیدی تهیه شده است اما باید حوزه های مغفول مانده مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه نمود: در حوزه میراث فرهنگی اقدامات و برنامه های خوبی اجرا شده است و تجربیات گرانبهایی نیز در این حوزه وجود دارد، اما موضوعی که باید بیش از پیش به آن توجه گردد، حوزه گردشگری است، با توجه به اینکه گردشگری در پژوهشگاه از گروه به پژوهشکده ارتقا پیدا کرد باید یاری رسانی و همراهی با این بخش افزایش پیدا کند.

معاون رئیس جمهوری توضیح داد: پژوهشگاه باید راه حلهای مفید برای توسعه و رونق صنعت گردشگری ارائه کند، میراث فرهنگی بخش مهم و باارزش کشور است و هویت یک ملت را نشان می دهد، فخر ما داشتن این میراث ارزشمند و گرانبهاست اما باید از این میراث فرهنگی استفاده گردد.

مونسان اضافه نمود: بسیاری از کشورهایی که جاذبه و آثار تاریخی چندانی ندارند با اجرای طرح ها و ایده های متنوع، برای گردشگران جاذبه ایجاد می نمایند و به درآمد دست پیدا می نمایند، ما هم باید از این داشته ها و آثاری که از گذشتگان به ارث برده ایم استفاده کنیم.

مونسان اضافه نمود: معرفی این داشته های ارزشمند و گرانبها به جهانیان و شناساندن آنها به مردم سایر نقاط و در عین حال کسب درآمد و ایجاد اشتغال با استفاده از این میراث ارزشمند باید در دستور کار قرار گیرد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: توجه به پژوهش های کاربردی و فعال شدن پژوهشکده گردشگری از جمله اقداماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری باید در تعامل و همکاری با معاونت ها، مسائل را آنالیز و برای آنها راه حل ارائه دهد.

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: همچنین مدیران کل میراث فرهنگی استانها باید مسائل و موانع خود را با پژوهشگاه مطرح نمایند تا برنامه ها و اقدامات لازم برای برطرف این مسائل ترسیم گردد.

مونسان گفت: امیدواریم با ارتقای گروه گردشگری به پژوهشکده شاهد اتفاقات بزرگ و خوبی باشیم.

پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری رتبه 27 را در بین پژوهشگاه های کشور دارد

بهروز عمرانی سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در این مراسم گفت: در سیاست های کلان پژوهشگاه، اولویت های پژوهشی مهم رصد شد و در ساختار پژوهشگاه مورد توجه نهاده شد، 5 پژوهشکده و 3 گروه در پژوهشگاه فعالیت دارند.

او توضیح داد: اولویت ها در امسال به پژوهشکده ها اعلام شد و کوشش کردیم با توجه به محدودیت های اقتصادی از یاری سایر دستگاه ها برای اجرای طرح ها استفاده کنیم.

عمرانی اضافه نمود: کمیته راهبردی طرح های پژوهشی مشترک با معاونت ها براساس تاکید ریاست سازمان برگزار گردید و اولویت های معاونت ها پس از معین و شناسایی در دستور کار نهاده شد.

سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری توضیح داد: نشست های متعددی بین کارشناسان پژوهشگاه و معاونت گردشگری برگزار گردید که نتایج و دستاوردهای خوبی به همراه داشت، ارائه طرح سامان دهی سواحل شمال و جنوب کشور از جمله مهمترین ماموریت هایی بود که از سوی معاونت گردشگری مطرح شد و در دستور کار پژوهشگاه نهاده شد.

او یادآور شد: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در بین پژوهشگاه هایی که در کشور وجود دارد، رتبه 27 را به خود اختصاص داده است، حذف برون سپاری، بازبینی فرآیندها، ایجاد زمینه های کارآفرینی، توجه به توزیع عادلانه جغرافیایی اجرای طرح ها، توسعه تفاهم نامه های داخلی و خارجی، افزایش تعداد مقالات در مجلات علمی، مستندسازی هنرهای سنتی، بهره مندی از توانمندی های هنرمندان پیشکسوت از برنامه های پژوهشگاه در سال آینده خواهد بود.

اقدامات لازم برای پایش و حفاظت از 595 اثر در یک سال گذشته اجرا شده است

جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران در این مراسم گفت: یکی از ماموریت های موزه ها انجام کارهای پژوهشی است و موزه ملی ایران نیز بر همین اساس دارای 10 گروه پژوهشی است.

او توضیح داد: در یک سا گذشته، 101 نفر از 40 مرکز تحقیقاتی برای انجام کارهای پژوهشی به موزه ملی ایران مراجعه نموده اند که مهمترین اصل در انجام این کارهای پژوهشی، دفاع از حقوق موزه ای موزه ملی ایران بوده است.

نوکنده اضافه نمود: موزه ملی ایران در یک سال گذشته اقدامات لازم برای پایش و حفاظت از 595 اثر را در دستور کار قرار داده است، همچنین 13 عنوان کتاب سال گذشته در حوزه پژوهش در موزه ملی ایران منتشر شده است و بیش از 15 پژوهش از سوی کارشناسان موزه ملی ایران نیز در این مدت اجرا شده است.

نوکنده توضیح داد: برگزاری 20 نشست تخصصی در حوزه باستان شناسی طی یک سال گذشته از دیگر برنامه های موزه ملی ایران در این حوزه است، همچنین موزه ملی ایران علاقه مند به انجام اقدامات پژوهشی در حوزه استخوان و ابزارهای سنگی است.

رئیس موزه ملی ایران اضافه نمود: کارشناسان موزه ملی ایران در پروژه های باستان شناسی با پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری همکاری دارد همچنین همکاری با اداره کل میراث فرهنگی استان ها در برنامه های موزه ملی ایران است.

مهرداد ملک زاده دبیر علمی و اجرایی هفته پژوهش در میراث فرهنگی و گردشگری نیز در این مراسم گفت: در پژوهشگاه میراث فرهنگی چند سالی است که نگاه جدی تری به حوزه پژوهش صورت می گیرد، پژوهش در حوزه میراث فرهنگی بنا بر شناخت ظرایف، پژوهشی برای برطرف نیازهای سازمان میراث فرهنگی و ارتباط با کارشناسان این مجموعه است.

او ادامه داد: ایجاد تعامل سازنده با معاونت های سازمان، توجه به سیاست های کلان پژوهشگاه،در دستور کار قرار دادن سیاست های اجرایی و انجام پژوهش های راهبردی و کلان براساس تدوین اولویت ها در دستور کار پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری قرار دادیم.

ملک زاه اضافه نمود: توسعه پژوهش های میدانی، توسعه همکاری های بین المللی با موسسات خارجی، مشارکت در تدوین راهبردها، برنامه ها و سیاست های کلان حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در یک سال گذشته مورد توجه بوده است.

دبیر اجرایی و علمی هفته پژوهش در میراث فرهنگی و گردشگری توضیح داد: پژوهشگاه به سمت کمتر کردن طرح های امانی و اجرای طرح های موظفی حرکت نموده است.

او اضافه نمود: یکی از بخش های فعال در پژوهشگاه مدیریت برنامه ریزی و آمار است که اقدامات حوزه های مختلف در این بخش پایش می گردد و برنامه ریزی برای آینده نیز صورت می گیرد.

ملک زاده ادامه داد: پژوهشگاه ابنیه و بافت های تاریخی در حوزه زلزله، روابط بین الملل و دستکندها، طی سال گذشته اقدامات و نشست های تخصصی پرباری را داشته است.

ملک زاده با بیان اینکه تفاهم نامه های مختلفی بین پژوهشگاه میراث فرهنگی با موسسات و سایر دستگاه ها منعقد شده است، اضافه نمود: تعامل و ارتباط با موسسات داخلی و خارجی از برنامه های پژوهشگاه است.

همچنین در این مراسم هنرمندان گروه هنرهای سنتی پژوهشگاه به اجرای موسیقی زنده پرداختند.

در این مراسم از کتاب ها و مجلات تخصصی منتشر شده در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری رونمایی شد.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: میراث آریا
انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 40700

به "پژوهشگاه باید به پژوهش های کاربردی بپردازد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پژوهشگاه باید به پژوهش های کاربردی بپردازد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید