معماری 40 خانه تاریخی نجف آباد مورد آنالیز نهاده شد

به گزارش مجله سرگرمی، 40 خانه تاریخی در قالب تصاویر، نقشه های معماری و متنی توصیفی در باب کالبد و زندگی اجتماعی جاری در گذشته و حال در قالب پژوهش معماری خانه های تاریخی در نجف آباد در نشست تخصصی به همت گروه بنای پژوهشکده بناها و بافت های فرهنگی تاریخی پژوهشگاه آنالیز شد.

معماری 40 خانه تاریخی نجف آباد مورد آنالیز نهاده شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، عاطفه کرباسی استادیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی در این نشست گفت: نجف آباد شهری است که تا سالیانی نه چندان دور، هنوز بافت تاریخی خود را حفظ نموده وهر چهار سمت آن نیز با باغات فراوان احاطه شده بود ؛ اما مدتی است تخریب و نوسازی گریبانگیر خانه های تاریخی و خشکسالی و توسعه شهری آفت باغات پیرامون این شهر شده است.

او اضافه نمود: بدین ترتیب و با توجه به آنکه تا به حال تحقیق قابل توجهی در باب معماری خانه های این شهر انجام نشده بود، لازم بود پس از دست دادن کامل خانه های باقیمانده از گذشت های دور و نزدیک، مجموعه ای شامل تصاویر، نقشه ها و شرحی از چگونگی زندگی گذشته و حال در این خانه ها فراهم آید تا در سال های آینده بتواند شمایی از چگونگی معماری خانه های تاریخی این شهر به دست دهد.

کرباسی توضیح داد: از مجموعه خانه های پژوهش حاضر تعداد اندکی خانه های فاخر تر یا ثبت شده و تعداد زیادی خانه های غیر فاخر و متعلق به مردم عادی هستند.

این استادیار دانشگاه گفت: در کنار دلایلی چون تأمین تنوع دراندازه، قدمت، موقعیت و شکل معماری نمونه ها، موثرترین عامل در انتخاب خانه ها، ممکن شدن ورود به خانه ها، یعنی کسب مجوز ورود از سوی مالکان بود که در عین حال از مهمترین دشواری های تحقیق حاضر نیز محسوب می گردد.

این پژوهشگر گفت: در نهایت و بعد از برسی چهل خانه در قالب تصاویر، نقشه های معماری و متنی توصیفی در باب کالبد و زندگی اجتماعی جاری در خانه در گذشته و حال جمع بندی مبتنی بر مشخصات مشترک و تکرار شونده در کلیت، اجزای کالبدی و نحوه زندگی در خانه ها حاصل شده که می تواند قدمی کوچک در راستا فهم معماری تاریخ شهر نجف آباد به عنوان محمل زندگی مردمان آن باشد.

کرباسی در ادامه نشست به معرفی این چهل خانه و بیان بعضی ویژگی های آنها پرداخت.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: میراث آریا
انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 39512

به "معماری 40 خانه تاریخی نجف آباد مورد آنالیز نهاده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معماری 40 خانه تاریخی نجف آباد مورد آنالیز نهاده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید