ساخت و ساز شهرداری تهران در باغ عمارت تاریخی

به گزارش مجله سرگرمی، شهرداری منطقه 3 تهران بر خلاف قوانین موجود در بخشی از فضای سبز یک عمارت تاریخی اقدام به احداث یک ساختمان 3 طبقه نموده است.

ساخت و ساز شهرداری تهران در باغ عمارت تاریخی

به گزارش خبرنگار ، محدوده منطقه 3 شهرداری تهران از جمله پهنه هایی محسوب می گردد که از حیث وجود ابنیه دارای ارزش معماری و داشتن فضای سبز غنی است.

ضروریست در این شرایط افرادی مدیریت این منطقه را به دست گیرند که ضمن دلسوزی برای حفظ فضای سبز و ابنیه تاریخی، سواد کافی نسبت به چگونگی حفظ این موارد داشته باشند.

اگر مسئولان شهری حاضر در این منطقه در این دو ویژگی بی بهره یا کم بهره باشند، فضای سبز و بنا های تاریخی آن یکجا ضربه می خورند.

شاهد این مدعا هم زیر پا گذاشتن قوانین موجود در راستای حفظ ارزش بنا های تاریخی و باغات است، به طوری که شهرداری منطقه 3 با قلع و قمع تعدادی درخت در ملکی که ثبت ملی شده، اقدام به ساخت بنایی دو طبقه نموده و با یک تیر دو نشان زده است. اول اینکه هم اقدام به تخریب باغ نموده و هم به حریم یک اثر ملی ثبت شده تجاوز نموده است.

این اثر ملی ثبت شده عمارت مخبر السلطنه نام دارد که در سال 1320 به مساحت 4725 متر مربع احداث شده و در 25 مهرماه 1383 در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

این بنا در سال 1378 به مبلغ 360 میلیون تومان توسط شهرداری منطقه 3 تهران خریداری شد و در همان سال هم به منظور فعالیت های هنری در اختیار انجمن شاعران ایران نهاده شد و از آن روز به بعد پاتوق گروهی از شاعران تهرانی شد.

حال 700 متر از فضای سبز این ملک در تعارضی آشکار با قوانین مربوط به حفظ باغات تخریب شده است تا شهرداری منطقه 3 به موجب اینکه نام شهرداری را یدک می کشد، قدرت نمایی کند و در اقدامی خلاف قانون، ساختمانی 3 طبقه را در داخل ملکی که یک بنای تاریخی 2 طبقه در آن وجود دارد، بسازد.

هنگامی که یک بنا ثبت ملی می گردد، حتی ساختمان های اطراف آن هم تا شعاعی تعیین محدودیت ارتفاع پیدا می نمایند تا مبادا نقطه دید آن ها محدود گردد.

شهرداری منطقه 3 تهران در اقدامی محیر العقول همه را انگشت به دهان کرد و در حال احداث ساختمانی 3 طبقه، نه در حریم، بلکه در داخل یک ملک ثبت شده است و جالب تر اینکه، این بخش از ملک فضای سبز بود و شهرداری با مجوز عجیبی که از سازمان میراث فرهنگی دریافت نموده است، هم مقررات مربوط به حفظ ابنیه تاریخی را دور زده و هم به موجب اینکه شهرداری منطقه است، قوانین مربوط به حفظ باغات را زیر پا گذاشته است.

امیر هوشنگ گل محمدی معاون عمرانی شهردار منطقه 3 تهران در گفت وگو با خبرنگار ، گفت: این بنا تا آخر امسال به بهره برداری می رسد و 5.6 میلیارد تومان هزینه دارد.

معاون عمرانی شهردار منطقه 3 تهران با بیان اینکه نقشه ساختمان جدید به تأیید میراث فرهنگی رسیده است، بر اقدام عجیب شهرداری صحه گذاشت و گفت: هر آنچه که باید به لحاظ میراثی رعایت گردد، در ساخت بنای جدید مورد توجه نهاده شده است.

همچنین حسن خلیل آبادی عضو شورای شهر تهران که چهارشنبه هفته گذشته از این بنا بازدید کرد، در گفت وگو با خبرنگار ، گفت: از آنجایی که قرار است در این ساختمان فعالیت های هنری صورت گیرد و کاربری این ملک هم در حال حاضر مختص حوزه شعر و موسیقی است، لذا ساخت این ساختمان جدید هم ایرادی ندارد.

عمارت مخبر السلطنه که به خانه شاعران تغییر نام یافته، در میان باغی خوش نقش نهاده شده است که ترکیب آن با آب نما های موجود در آن و نهر های باریک فیروزه ای رنگ، زیبایی و ارزشش را دوچندان نموده است.

این بنا در سال 1320 به دست مهندس میکائیل غریب ساخته شده است و تا قبل از اقدام شهرداری هم تغییری در آن داده نشده بود.

مالک اول این عمارت شخصی به نام مرحوم مهدیقلی راهنمایی مشهور به مخبر السلطنه بوده است، او فرزند علی قلی خان است که رئیس گمرکات و پستخانه آذربایجان در آن موقع بوده است.

مهدیقلی راهنمایی در سال 1324 بنا را به فردی به نام علی قلی دهقان فروخت و در سال 1345 این بنا به سید احمد گلابچی واگذار شد که در آن سال قیمت این بنا در حدود 8 میلیون تومان بود و انتها در سال 1378 فرزند مرحوم گلابچی این بنا را به قیمت 360 میلیون تومان به شهرداری تهران فروخت.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 46830

به "ساخت و ساز شهرداری تهران در باغ عمارت تاریخی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت و ساز شهرداری تهران در باغ عمارت تاریخی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید