روز دنیای دنیا گردی یادآور اهمیت حفظ تاریخ یک ملت

به گزارش مجله سرگرمی، هنگامی که سخن از تاریخ ایران به میان می آید نخستین چیزی که در ذهن تداعی می گردد میراث فرهنگی است این پدیده اجتماعی از گذشته های دور و نزدیک بر جای مانده و تمدن و تاریخ یک ملت را رقم می زند. کشور ایران با این سابقه تاریخی نزدیک به یک میلیون اثر تاریخی شناسایی گردیده، بیش از 34هزار اثر ثبت ملی و 23 اثر ثبت جهانی دارد که نمایانگر اهمیت و فرصت های سرمایه گذاری پیش روی صنعت گردشگری ایران است.

روز دنیای دنیا گردی یادآور اهمیت حفظ تاریخ یک ملت

صندوق احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی با گسترش اقدامات خود که یکی از آن ها توسعه زیر ساخت های گردشگری کشور است، می تواند نقشی اثر بخش را به منظور ارتقا در این حوزه ایفا نماید، نقشی که تجارب مشابه آن در سایر کشورها نیز مشاهده می گردد به عنوان نمونه شرکت پارادورز به عنوان همتای خارجی صندوق احیا، در کشور اسپانیا توانسته است با ورود حدود 90 بنای تاریخی در این کشور به چرخه بهره برداری 40 میلیون یورو ارزش افزوده ایجاد نماید. این نمایانگر اهمیت گام نهادن در این مسیر است و ظرفیت های مهم این صندوق است.

صنعت توریسم در جهانی امروز توانسته به سومین صنعت پردرآمد جهان تبدیل گردد و مسیر رشد این صنعت همچنان ادامه دارد. در سال 2017، شاهد رشد 7درصدی گردشگری جهانی بوده ایم و اکنون تعداد گردشگران در جهان به بیش از یک میلیارد و 300میلیون نفر رسیده است. از طرفی همین امر سبب همبستگی هر چه بیشتر مردم سراسر جهان گردیده است.

سال گذشته، بیش از1.2 میلیارد گردشگر در مرزهای بین المللی سفر نموده اند؛ این در حالی است که طبق پیش بینی ها، این میزان در سال 2050 به 2 میلیارد نفر هم می رسد.

امسال در شرایطی در آستانه روز جهانی گردشگری قرار گرفته ایم که تحریم های آمریکا ما را در شرایط خاص اقتصادی قرار داده است. از طرفی فروش نفت ایران با سختی های همراه خواهد بود که در چنین وضعیتی اقتصاد گردشگری می تواند جایگزین مناسبی برای اقتصاد نفتی باشد.

این موسسه از طریق واگذاری ابنیه تاریخی به منظور احیاء و بهره برداری با جذب سرمایه از بخش خصوصی و با اتکا به ظرفیت های منحصر به فرد کشورمان ارزش افزوده ایجاد می نماید و در نتیجه گسترش زیرساخت های گردشگری علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار، درآمدزایی و ارزآوری مناسبی را برای کشورمان به همراه خواهد داشت و درمانی مناسب برای اقتصاد کنونی ایران رقم خواهد زد.

با توجه به تصویب قانون نمایندگان مجلس شورای اسلامی که در راستای توسعه مأموریت های محوله صندوق احیاء، این موسسه پس از تصویب اساسنامه خود در هیئت وزیران با نام صندوق توسعه صنایع دستی ، فرش دستبافت و احیاء بناهای تاریخی به کار خود ادامه خواهد داد. به طور قطع تحقق این مهم دریچه تازه ایی را در نقش آفرینی های بیشتر این صندوق در توسعه زیر ساخت های گردشگری ایفا و فرصت مناسبی را برای اشتغال آفرینی و حرکت به سوی اقتصاد پویا در جوامع محلی با توجه به پتانسیل های در اختیار مهیا خواهد نمود.

هم اکنون مجموعه کوششگران این حوزه در تکاپو برای دستیابی به افق چشم انداز 20 ساله نظام در سال 1404 یعنی رسیدن به 20 میلیون گردشگر خارجی هستند که با تکیه بر مولفه های مهمی همچون امنیت، ظرفیت های تاریخی، طبیعی و فرهنگی و نیز توجه دولت به امر گردشگری به دلیل نرخ بالای بازدهی سرمایه گذاری در حوزه گردشگری ایران می تواند نقش متفاوتی را در خاورمیانه ایفا نماید و مقصد بسیاری از سفرهای به این خطه گردد.

رونق اقداماتی نظیر احیاء بناهای تاریخی و فرهنگی ، با برگزاری برنامه های از قبیل رویداد های فرهنگی در این ابنیه به عنوان یک طرح مستمر و دنباله دار، یکی از اقداماتی بود که طی امسال در صندوق احیا به اجرا در آمد و این طرح توانست با به نمایش گذاشتن همزمان میراث ناملموس، گردشگری غذا و صنایع دستی بومی و محلی شهر های مختلف کشورمان، در بناهای در حال بهره برداری این صندوق به بارورتر شدن هنر و ذوق هنرمندان صنایع دستی، فرش بافان و سایر افرادی که می توانند از این حوزه متنفع شوند را با خود در معرفی این سنت ها همراه سازد.

در حوزه توسعه زیرساخت های گردشگری هم اکنون1900 پروژه وجود دارد که 43 هزار میلیارد تومان حجم سرمایه گذاری در این پروژه ها است و پیش بینی می گردد تا انتها دولت دوازدهم 1250 پروژه به بهره برداری خواهد رسید. سهم صندوق احیاء از این آمار جذب بیش از 100 میلیارد تومان برای نزدیک 70 پروژه تا شهریور 1397 می باشد که با برنامه ریزی های انجام شده به دنبال ارتقا میزان مشارکت های تا انتها امسال هستیم.

همه اعداد و ارقام نشان دهنده کوشش ها برای پیشرفت و توسعه صنعت گردشگری در کشور است و امیدواریم در شرایط پیش رو شاهد ارتقاء صنعت گردشگری کشور متناسب با نیازهای روز و شرایط ویژه اقتصادی پیش رو باشیم.

* مدیرعامل صندوق احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: میراث آریا
انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 3903

به "روز دنیای دنیا گردی یادآور اهمیت حفظ تاریخ یک ملت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز دنیای دنیا گردی یادآور اهمیت حفظ تاریخ یک ملت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید