بیماران مبتلا به سالک در ایلام شناسایی شدند

به گزارش مجله سرگرمی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام از شناسایی 456 مبتلا به سالک در ایلام اطلاع داد.

بیماران مبتلا به سالک در ایلام شناسایی شدند

به گزارش از ،راضی ناصری فر معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: سال گذشته 456 نفر در ایلام به بیماری پوستی سالک مبتلا شده اند که نسبت به سال های گذشته کاهش چشم گیری داشته است.

وی اضافه نمود: بین سال های 93 تا 96، سه هزار و 395 نفر در ایلام به بیماری پوستی سالک مبتلا شدند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان اینکه دو نوع سالک شهری (نوع خشک) و روستایی (نوع مرطوب) وجود دارد بیان نمود : در سالک نوع شهری (خشک) مخزن بیماری عمدتا بیماران مبتلا و به طور تصادفی سگ ها هستند.

در سالک نوع روستایی (مرطوب) موش های صحرایی مخزن بیماری هستند و پشه خاکی ماده پس از خونخواری از موش صحرایی مبتلا، آلوده شده و در خونخواری مجدد در فرد سالم باعث انتقال بیماری می گردد.

وی ادامه داد: ناقل بیماری سالک حشره بسیار کوچکی به نام پشه خاکی است که روز ها در پناهگاه های تاریک، گرم و مرطوب مانند شکاف دیوارها، زیرزمین منازل، پشت اشیای ثابت مانند کمدها، قاب عکس، اصطبل ها، اطراف توده های زباله، کود های حیوانی، اماکن متروکه، لانه جوندگان و غار ها زندگی می نماید.

ناصری فر اضافه نمود: فصل گزش پشه خاکی دارای 2 دوره در سال است که دوره اول در ماه های فروردین و اردیبهشت و دوره بعدی در شهریورماه است و زمان گزش پشه تا ظاهر شدن علائم بسته به نوع شهری و روستایی بین 2 تا هشت ماه طول می کشد.

وی یادآور شد: همچنین ضروری است به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری سالک نسبت به جداسازی آغل حیوانات اهلی از محیط مسکونی و تخلیه منظم فضولات دامی به خارج از محیط زندگی، استفاده منظم و صحیح از حشره کش های خانگی جهت مبارزه با پشه خاکی در اماکن سربسته، ساماندهی سگ های ولگرد، مبارزه با جوندگان با استفاده از روش هایی مانند تله گذاری و سموم موش کش و جمع آوری زباله در سطل های در دار یا کیسه های زباله اقدام گردد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی ایلام عنوان نمود: عامل بیماری سالک نیز یک نوع انگل به نام لیشمانیا است که در زخم های پوستی ناشی از این بیماری در انسان، جوندگان و سگ وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: این بیماری مرگ و میر ندارد و افراد تنها با مراقبت صحیح از بیماری خود و با جلوگیری از عفونت در محل زخم و پوشاندن آن با گاز استریل، دوره درمان خود را کوتاه تر نموده و از گسترش بیماری جلوگیری نمایند.

د

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 31990

به "بیماران مبتلا به سالک در ایلام شناسایی شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماران مبتلا به سالک در ایلام شناسایی شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید