البرهان: ارتش، اجازه کودتا علیه انقلاب ملت سودان را نمی دهد

به گزارش مجله سرگرمی، رئیس شورای حاکمیتی سودان شورش عناصر سازمان اطلاعات این کشور راتلاشی ناکام برای کودتا علیه نظام مشروع و انقلابی این کشور خواند و دادستان کل سودان هم گفت که مجازات اعدام تا حبس ابد در انتظار آنهاست.

البرهان: ارتش، اجازه کودتا علیه انقلاب ملت سودان را نمی دهد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، عبدالفتاح البرهان رئیس شورای حاکمیتی سودان بیان کرد که همه مقرهای واحد عملیات متعلق به سازمان اطلاعات عمومی سودان به کنترل نیروهای مسلح این کشور در آمده است.

به گزارش پایگاه خبری روسیا الیوم، ارتش سودان بامداد امروز چهارشنبه بیان کرد که سه مقر واحد عملیات سازمان اطلاعات سودان را پس از درگیری با عناصر شورشی این سازمان به کنترل خود درآورد.

البرهان روز چهارشنبه در نشست خبری مشترک با عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان گفت:نیروهای مسلح سودان هرگز اجازه هیچ کودتایی علیه نظام مشروع و انقلابی خود را نمی دهند و این ننگ است که سلاح به روی ملت کشیده گردد.

البرهان گفت: سودان با هر گونه کوشش برای سرنگونی انقلاب یا کودتا علیه آن یا ناامن و بی ثبات کردن آن مقابله خواهد نمود.

حمدوک هم به نوبه خود گفت: آنچه رخ داد فتنه ای بود که هدف از آن بستن راه به روی پیشرفت ملت و انتقال به ساختن یک دموکراسی مستحکم است.

نخست وزیر سودان نقش نیروهای مسلح و نیروهای پشتیبانی سریع کشورش در ناکام گذاشتن فتنه روز سه شنبه سودان را ستود و گفت:نیروهای مسلح سودان با همه نهادهای آنها دوشادوش یکدیگر برای حفاظت از مرحله انتقالی کشور ایستاده اند تا به اهداف مطلوب خود دست یابد.

تاج السر علی الحبر دادستان کل سودان هم کوشش ناکام عناصری از سازمان اطلاعات عمومی در خارطوم برای شورش را محکوم کرد و مجازات هایی را که در انتظار آنها مطابق با قانون کشورش است، برشمرد.

دادستان کل سودان در بیانیه ای تحولات اخیر خارطوم را یک جرم عصیانگری به تمام معنا خواند و تاکید نمود:باید با عوامل آن مطابق با احکام قانون اساسی برخورد گردد و با برداشته شدن مصونیت از این شورشیان آنها را فورا برای محاکمه تحویل دادگاه داد.

دادستان کل بر ضرورت تحقیق درباره همه ابعاد حادثه روز گذشته خارطوم و جدی دریافت هر گونه تقصیر و کوتاهی در مدیریت سازمان اطلاعات گفت: ساختار سازمان اطلاعات عمومی سودان باید مطابق با سند قانون اساسی و شوراهای حکومتی و وزرا بازسازی گردد.

الحبر، امنیت و حاکمیت قانون اساسی را ارکان ثبات کشور در مرحله کنونی خواند و تاکید نمود: سودان احتیاج به سیستمی دارد که محافظ امنیت آن باشد نه اینکه موجب ترس و وحشت شهروندان گردد و امنیت کشور و مردم را به مخاطره اندازد.

دادستان کل سودان گفت:بر اساس ماده 56 قانون امنیت ملی سودان صادره در سال 2010 مجازات کسانی که دست به توطئه برای شورش می زنند یا تحریک به شورش می نمایند یا در آن شریک می شوند یا مسبب آن هستند اعدام یا حبس ابد است.

ژنرال عامر محمدالحسن سخنگوی رسمی نیروهای مسلح سودان هم روز گذشته ضمن اعلام مخالفت خود با شورش این نیروهای وابسته به سازمان اطلاعات عمومی این کشور گفت که آنها نسبت به حقوق و مزایای خود معترض هستند.

محمد حمدان دقلو معاون شورای حاکمیتی و فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع سودان، صلاح قوش مدیر سابق سرویس امنیت و اطلاعات سودان را به دست داشتن در شورش در خارطوم متهم کرد.

صلاح قوش از زمان سرنگونی رژیم عمر البشیر از سودان فرار کرد و به مصر گریخت.

رئیس ستاد نیروهای مسلح سودان هم از کشته شدن دو نیروی ارتش و زخمی شدن چهار نفر دیگر در جریان درگیری با شورشیان این کشور اطلاع داد.

حکومت عمر البشیر، رئیس جمهور پیشین سودان در 22 فروردین ماه با دخالت ارتش این کشور سرنگون شد و به دنبال آن ارتش سودان قدرت را به دست گرفت و شورای نظامی انتقالی به ریاست ژنرال عبدالفتاح البرهان برای اداره دوره انتقالی تشکیل شد.

عمر مرحله انتقالی سودان سه سال است که 21 ماه ریاست شورای حاکمیتی سودان بر عهده البرهان است و پس از آن یک عضو غیر نظامی این شورا به مدت 18 ماه ریاست آن را برعهده می گیرد.

ص

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 66959

به "البرهان: ارتش، اجازه کودتا علیه انقلاب ملت سودان را نمی دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "البرهان: ارتش، اجازه کودتا علیه انقلاب ملت سودان را نمی دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید