اعلام نتایج مصاحبه معلمان اعزامی به خارج؛ شنبه آینده، دلیل سختگیری وزارت کشور برای ثبت نام اتباع

به گزارش مجله سرگرمی، رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه 30 درخواست برای تاسیس مدارس جدید غیردولتی در خارج از کشور دریافت نموده ایم گفت: در حال تدوین مصوبه ای در شورای عالی هستیم تا فضای کار برای علاقه مندان تاسیس مدارس در خارج از کشور فراهم و حمایت از آنها صورت گیرد.

اعلام نتایج مصاحبه معلمان اعزامی به خارج؛ شنبه آینده، دلیل سختگیری وزارت کشور برای ثبت نام اتباع

به گزارش خبرنگاران، غلامرضا کریمی در نشست خبری که در نمایشگاه دستاوردها و عملکرد یک ساله وزارت آموزش و پرورش در دبیرستان البرز برگزار گردید با بیان اینکه در نظام جمهوری اسلامی و با گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی آن طور که باید دیپلماسی علمی شکل بگیرد محقق نگردیده و ظرفیت های داخل فرصت ارائه در نهاد بین المللی را پیدا نکرده اند گفت: ضرورت دارد به دیپلماسی علمی و آموزشی توجه ویژه ای گردد تا این نوآوریها و خلاقیت ها و تجربیاتی که 13 میلیون دانش آموز و یک میلیون معلم دارند در عرصه بین المللی مطرح گردد.

وی اضافه نمود: در کشورهای دیگر روی پروژه های دانش آموزی کوچک مانور می دهند و آنها را بارها در محافل بین المللی معرفی می نمایند اما ما در معرفی جمهوری اسلامی از این پتانسیل به خوبی استفاده نکردیم.

اعلام نتایج نهایی مصاحبه معلمان اعزامی به خارج از کشور؛ شنبه آینده

فعالیت 110 مدرسه ایرانی در خارج از کشور از اول مهرماه

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه کشورهای دیگر میلیاردها تومان هزینه می نمایند تا تصویر خوبی از خود در عرصه جهانی ارائه نمایند گفت: آزمون اعزام معلمین به مدارس سال جاری برگزار و در گام اول بیش از 17000 نفر در آزمون کتبی شرکت و بیش از هزار نفر برگزیده شدند که وارد مرحله مصاحبه شدند.

کریمی ادامه داد: گزینش و مصاحبه به شکل دقیقی انجام شد و در پروسه حراست و گزینش قرار گرفته است و شنبه آینده نتایج را اعلام می کنیم که تعدادی از آنها اعزام می شوند و از 16 تا 20 شهریور ماه در دوره های آموزشی توجیهی شرکت می نمایند تا از اول مهر 110 مدرسه ما در خارج از کشور فعالیت خود را با معلمان جدید آغاز نمایند.

وی با اشاره به اینکه مدارس ما پایگاه های دیپلماسی در خارج از کشور هستند بیان کرد: در عرصه بین المللی نیز فعالیت های متعددی در دست انجام داریم و در حال بهبود تعاملات و طراحی فعالیتهای مختلف با نهادهای بین المللی هستیم.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش اضافه نمود: به دنبال ایجاد و تقویت سایت انگلیسی و عربی وزارت آموزش و پرورش هستیم تا تجربیات داخلی را قابل بهره برداری کنیم.

وی از دریافت جایزه ویژه یونسکو از سوی سازمان نهضت سوادآموزی اطلاع داد و گفت: اگر تجارب خود را بخوبی ارائه کنیم اثرات خوبی دارد.

کریمی با بیان اینکه بیش از 13 هزار دانش آموز در 110 مدرسه در بیش از 60 کشور جهان داریم بیان کرد: با برخی کشورها مشکلاتی داشتیم و باید قوانینی را مطابق ضوابط خاص آن کشورها رعایت می کردیم. مثلا در برخی کشورها برای مدارس خارجی کفیل می گیرند و در برخی کشورها باید از وزارت کار یا آموزش سلسله مجوزهایی دریافت گردد.

تمدید قرارداد معلمان خارج از کشور و برطرف مشکل ویزای آنها

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش اضافه نمود: در حال استخراج استلزامات هستیم تا امور را پیش ببریم تا مدارس ما در دیگر کشورها با مشکل روبرو نشوند. چالش هایی وجود داشته اما با مذاکرات اجرا شده و کمک سفرا کار بخوبی در حال اجرا است و مشکل خاصی برای بازگشایی مدارس نداریم. چالش های ارزی با دولت هم داریم که در حال رایزنی در دولت هستیم.

کریمی با بیان اینکه 400 معلم در مدارس خارج داریم که حقوق ارزی دریافت می نمایند،گفت: 300 نیرو هم داریم که در آنجا مشغول اند اما حقوق ارزی دریافت نمی نمایند لذا مجموعا 700 نیرو داریم. کوشش می کنیم تعداد معلمان غیر ارز بگیر را افزایش دهیم و حدود 15 تا 20 درصد معلمان ارزبگیر را کاهش دهیم.

وی اضافه نمود: در برخی کشورها مشکل ویزا داشتیم که قرارداد معلم ها تمدید می گردد تا بتوانیم برای معلمان جدید ویزا بگیریم.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش درباره تحصیل اتباع نیز گفت: پس از دستور رهبری، وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت در مدارس به روی تمام لازم التعلیمان ایرانی و خارجی باز است. در هیچ کجای جهان چنین تسهیلاتی به پناهندگان ارائه نمی گردد. روند ثبت نام اتباع همانند سال گذشته است و مشکلی وجود ندارد.

کریمی اضافه نمود: سال قبل حدود هزار میلیارد تومان برای تحصیل دانش آموزان پناهنده هزینه کردیم. شاید تامین اعتبار از سوی سازمان های بین المللی دو درصد بودجه ای که خودمان صرف کردیم هم نباشد. برخی از این پناهندگان در شرایط مالی دشواری قرار دارند و حتی نمی توانند هزینه مایحتاج اولیه تحصیلی خود را فراهم نمایند که نیازمند ورود خیرین و انجمن های مردم نهاد در این بخش هستیم.

دلیل سختگیری وزارت کشور برای ثبت نام اتباع

وی در پاسخ به پرسشی درباره بخشنامه سختگیرانه وزارت کشور برای ثبت نام اتباع گفت: کشورها نباید مشوق ورود پناهنده ها به درون خود باشند. اصلاحیه وزارت کشور ناظر بر این امر است وگرنه کسانی که سال گذشته در مدارس ما بودند خودبه خود می توانند وارد شوند و مشکلی ندارند اما برخی خانواده های پناهنده برنامه ریزی می نمایند تا مهر به ایران بیایند که فرزندشان به مدرسه هم بتواند برود و وزارت کشور هم به لحاظ تدابیر امنیتی و دلایلی که گفته شد کمی سختگیرانه عمل می نماید اما هماهنگی لازم با وزارت کشور وجود دارد تا اتباع با کمترین مشکل برای دریافت معرفی نامه روبرو باشند.

فعالیت مدرسه ایرانی در شارجه متوقف شد

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش درباره فعالیت مدارس ایرانی در امارات نیز بیان کرد: فعالیت مدرسه شارجه متوقف گردیده، اما مدارس در مابقی شهرها باز هستند و مشکلی وجود ندارد. محدودیتی برای ادامه فعالیت در مدارس امارات وجود ندارد، البته سختگیری هایی برای دریافت ویزا وجود دارد اما پیش بینی می کنیم دو تا سه ماه بعد از آغاز سال تحصیلی بتوانیم ویزا را برای معلمان جدید بگیریم. قرار شد معلمان قبلی بمانند تا کار معلمان جدید انجام گردد و خللی در امور مدرسه ایجاد نگردد.

کریمی درباره بودجه این مرکز نیز گفت: سال جاری ردیف بودجه خاص برای مدارس خاص گذاشته گردیده که هم فرصت است و هم تهدید. یک فرصت است چون تکلیف ما روشن و فرایند کار تعیین است و محدودیت این است که طبق قواعد بودجه، وزارت خارجه که در سال های قبل کمک های قابل توجهی به مدارس می کرد سال جاری اظهار داشت چون ردیف بودجه ما شفاف گردیده دیگر امکان هزینه کرد ندارد.

وی اضافه نمود: محدودیت جدی برای ما وجود دارد. مکاتبه کردیم اجازه دهند سال جاری هم از ظرفیت وزارت خارجه بهره مند شویم یا دولت افزایش بودجه برای ما در نظر بگیرد.بودجه ما 174 میلیارد تومان است.

افزایش تعداد مراجعان به برخی مدارس ایرانی ـ دولتی / بخش خصوصی به کمک بیاید

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور درباره پشت نوبتی های مدارس ایرانی در برخی کشورها گفت: حجم مراجعات به برخی مدارس در حال افزایش است و تعداد مراجعان از ظرفیت پذیرش بیشتر است و اظهار داشتیم بخش خصوصی به کمک بیایند. اکنون گروههای مختلف در حال مراجعه اند تا در کنار مدارس ایرانی دولتی که داریم بتوانیم مدرسه جدید خصوصی و غیردولتی دایر کنیم.

کریمی با بیان اینکه حدود 30 درخواست برای تاسیس مدارس جدید غیردولتی در خارج از کشور دریافت کردیم گفت: اکنون در حال آنالیز آنها هستیم تا بتوانند ضمن هماهنگی با وزارت آموزش و پرورش و وزارت آموزش کشور مقصد، دانش آموزان ایرانی را تحت پوشش قرار دهند. در حال تدوین مصوبه ای در شورای عالی هستیم تا فضای کار برای علاقه مندان تاسیس مدارس در خارج فراهم و حمایت از آنها صورت گیرد.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 1676

به "اعلام نتایج مصاحبه معلمان اعزامی به خارج؛ شنبه آینده، دلیل سختگیری وزارت کشور برای ثبت نام اتباع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام نتایج مصاحبه معلمان اعزامی به خارج؛ شنبه آینده، دلیل سختگیری وزارت کشور برای ثبت نام اتباع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید