اشتباهات رایج در طراحی آشپزخانه

به گزارش مجله سرگرمی، آشپزخانه قلب خانه محسوب می شود به همین دلیل طراحی دکوراسیون آن و نحوه قرارگیری اشیاء و لوازم در آن بسیار حائز اهمیت است. اکثر کارهای خانه از جمله آشپزی, تمیزکاری, سرو غذا و نوشیدنی و … در آشپزخانه انجام می شوند. هر چند نوع دکوراسیون آشپزخانه مهم است اما سازماندهی و آراستگی آن موضوعی مهم تر می باشد. در طراحی این نقطه از خانه باید یکسری اصول و نکات را رعایت کرد تا بتوان به طرحی ایده آل و کاربردی دست یافت. در این نوشته از ما به بررسی اشتباهاتی که در طراحی آشپزخانه صورت می گیرد پرداخته ایم تا با توجه به آنها با روش های درست و دقیق طراحی این مکان آشنا شوید و با استفاده از آنها آشپزخانه ای کاملاً کاربردی و زیبا در خانه خود داشته باشید. با ما همراه باشید.

اشتباهات رایج در طراحی آشپزخانه

عدم رعایت قانون مثلث طلایی

در طراحی دکوراسیون آشپزخانه قانون مثلث طلایی بسیار حائز اهمیت است. یخچال, سینک ظرفشویی و اجاق گاز در سه راس مثلث طلایی فرضی قرار می گیرند. مثلث طلایی مکانی است که بیشترین فعالیت های آشپزخانه در آن صورت می گیرد, بنابراین فضای آشپزخانه باید به نحوی طراحی شود که به راحتی بتوان به سه ضلع مثلث دسترسی داشت. سینک ظرفشویی باید به محل لوله کشی آشپزخانه نزدیک باشد. در برخی آشپزخانه ها به دلیل محل نامناسب لوله های آب, سینک در خارج از مثلث طلایی قرار می گیرد. اگر در آشپزخانه خود با این مشکل روبرو هستید از یک لوله کش بخواهید که لوله کشی را به قسمتی که مد نظر شماست منتقل کند تا بتوانید سینک را در جای مناسب نصب کنید. صرف نظر از اندازه آشپزخانه و ساختار آن, مجموع قدم های شما در مثلث طلایی نباید کمتر از 10 قدم و بیشتر از 25 قدم باشد. اگر مثلث طلایی بسیار کوچک باشد در حین کار با کمبود فضا روبرو خواهید شد و اگر فضا بسیار بزرگ باشد تهیه غذا به امری طاقت فرسا تبدیل می شود.

فضای هدر رفته

آشپزخانه شامل لوازم و اشیاء مختلفی است. این وسایل نه تنها د معرض دید قرار می گیرند بلکه بیشتر فضای درون کابینت ها را نیز اشغال می کنند. امروزه یافتن یک آشپزخانه جادار که بتوان به راحتی به وسایل مورد نیاز دسترسی داشت کمی مشکل است. خانه های از پیش ساخته بسیار گران هستند و مساحت کل آنها بسیار محدود است. کمبود فضا یکی از مسائل آشپزخانه های امروزی است.

هر آشپزخانه یکسری فضاهای هدر رفته دارد که می توان با یک طرح مناسب آنها را به حداقل رساند. اگر آشپزخانه شما کوچک است از کابینت هایی استفاده کنید که کانتر آنها طول زیادی دارند. با انجام اینکار فضای کافی برای قرار دادن وسایل در درون کابینت و استفاده از سطح کانتر آن فراهم می شود. با استفاده از نورپردازی و تعبیه لامپ های زیبا جذابیت کابینت های خود را بالا ببرید. ساخت کابینت در بالای یخچال تاثیر بشزایی در بهینه سازی فضا ایفا می نماید.

کمبود فضای کانتر

یکی از رایج ترین مسائل آشپزخانه کمبود فضای کانتر است. علارغم وجود وسایلی که بر روی کانتر قرار گرفته اند شما به فضای بیشتری از کانتر برای انجام فعالیت های مربوط به آماده سازی غذا نیاز دارید. یکی از بهترین روش های ایجاد یک میز کار بزرگ در آشپزخانه ساخت جزیره در وسط آن می باشد. جزیره آشپزخانه هم فضای کافی برای قرار دادن وسایل دارند و هم سطح آنها برای انجام کارهای مختلف بسیار کاربردی می باشد. با استفاده از جزیره آشپزخانه دیگر نگران کمبود فضا برای انجام کارهای خود نباشید.

کمبود نور

آشپزخانه از جمله مکان هایی است که کمبود نور در آن انجام کارها را دچار مشکل می نماید. نور کافی نه تنها فضای آشپزخانه را روشن می نماید بلکه در زیبایی دکوراسیون آن نیز نقش موثری داشته و دسترسی به لوازم و وسایل را نیز آسان خواهد کرد. هر چه میزان نور در این مکان بیشتر باشد آشپزخانه ای زیباتر و کاربردی تر خواهید داشت. پنجره ها نقش موثری در روشنایی آشپزخانه ایفا می کنند اما در صورت نبود آن می توان از لامپ های تزئینی در زیر کابینت و بالای جزیره استفاده نمود. در نورپردازی آشپزخانه اصولاً از لامپ های LED در زیر کابینت ها و لامپ های آویز یا لوستر در بالای جزیره استفاده می شود.

عدم استفاده از دیوارپوش بین کابینتی

در طراحی دکوراسیون آشپزخانه دیوارپوش بین کابینتی آخرین مرحله محسوب می شود. برخی از صاحب خانه ها از نصب آن در آشپزخانه چشم پوشی می کنند اما اگر به آب, روغن و بخاری که در حین آماده سازی غذا به دیوارها می پاشد دقت کنید, متوجه اهمیت این دیوارپوش ها خواهید شد. تمیز کردن دیوارپوش های بین کابینتی در مقایسه با پاک کردن روغن از روی دیوار معمولی راحت تر است. این دیوارپوش ها به صورت تایل های سرامیکی, فلزی, شیشه ای و یا پلاستیکی در طرح و رنگ های متنوع در بازار موجود هستند و نسبت به کاغذ دیواری یا رنگ آمیزی کارایی و دوام بالاتری دارند.

سیستم تهویه ضعیف

اگر به محض ورود به خانه با بوی ماهی سرخ شده روبروه شوید چه حسی پیدا خواهید کرد؟ دلیل پخش شدن بوی نامطبوع مواد غذایی در خانه, ناکارآمد بودن سیستم تهویه آشپزخانه است. استفاده از هودهای قوی در آشپزخانه رطوبت, چربی و گازهای معلق در هوا را به بیرون منزل هدایت می کنند و هوای آشپزخانه را مطبوع و تمیز نگه می دارند. نصب هود در آشپزخانه از رشد قارچ, کپک و میکروب جلوگیری کرده و از نشستن رطوبت و چربی بر روی سطوح آشپزخانه ممانعت می نماید. اگر آشپزخانه شما اپن است و نگران بوی غذا در اتاق نشیمن هستید با نصب یک سیستم تهویه با کیفیت می توانید هوای خانه خود را همیشه مطبوع و سالم نگه دارید.

انتخاب جزیره نامناسب

جزیره آشپزخانه به طور کلی فضایی اضافی برای ذخیره سازی, آماده سازی و سرو غذا محسوب می شود اما حقیقت این است که جزیره ها فضای زیادی از آشپزخانه را اشغال می کنند. انتخاب نامناسب جزیره و قرار دادن آن در نقطه ای نامناسب از آشپزخانه باعث ایجاد هرج و مرج در فضا شده و ظاهری نامتعادل به دکور آشپزخانه می بخشد. جزیره ای که در جای نامناسب قرار می گیرد تردد افراد در مثلث طلایی فرضی را با مشکل روبروه می نماید.

عدم تعبیه مکان مناسب برای سطل زباله

یکی از مواردی که در اغلب آشپزخانه ها نادیده گرفته می شود عدم تعبیه مکان مناسب برای قرار دادن زباله ها است. قرار دادن سطل زباله در بیرون از کابینت علاوه بر آلوده کردن فضا, ظاهری نامناسب به آشپزخانه می بخشد. در آشپزخانه های مدرن امروزی با استفاده از اکسسوری های مختلف می توان مکان مناسبی برای زباله ها در کابینت طراحی نمود. این اکسسوری ها این امکان را فراهم می کنند که سطل زباله ای بهداشتی و دور از دید افراد در آشپزخانه داشته باشید.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: ساختمانچی
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 61992

به "اشتباهات رایج در طراحی آشپزخانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشتباهات رایج در طراحی آشپزخانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید