آشنایی با فواید نور خورشید برای سلامتی

به گزارش مجله سرگرمی، نور خورشید، یکی از جلوه های مفید و زیبای طبیعت است که علاوه بر مضراتی که برای پوست دارد، فواید بسیاری برای بدن دارد که متاسفانه، اغلب مردم با آن آشنایی نداشته و اهمیتی به آن نمی دهند. همواره به ما گفته شده است که نور خورشید باعث چین و چروک و لکه های پوستی می گردد و اگر در زیر تابش شدید آن هستیم، باید از کرم های ضد آفتاب و محافظت کننده پوست استفاده نماییم، اما همین نور مخرب، ویژگی های فوق العاده ای دارد که برای سلامتی انسان بسیار مفید بوده و می تواند برای درمان بعضی از بیماری ها نیز موثر باشد. در ادامه تعدادی از فواید نور خورشید برای سلامتی را به شما معرفی می کنیم. دانستن خواص نور خورشید برای بدن شما را مجاب خواهد نمود که در طول روز زمانی را به قرار دریافت در معرض نور خورشید و دریافت حمام آفتاب اختصاص دهید. پیشنهاد می کنیم حتما ادامه مطلب فواید نور خورشید را مطالعه نمایید.

آشنایی با فواید نور خورشید برای سلامتی

فواید نور خورشید

حالا که در آستانه رسیدن به فصل تابستان هستیم و خورشید نیز در این فصل بیش از سایر فصل ها نور خود را به سیاره ما می تاباند، این فرصت را داریم که از فواید نور خورشید استفاده نموده و خود را در مقابل کمبود ویتامین ها و حتی سرطان بیمه کنیم. نکته ای که در هنگام قرار دریافت در مقابل نور خورشید باید به آن توجه داشته باشید، استفاده از کرم های محافظت نماینده پوست است. نور خورشید در مقابل تمام مزایای خوبی که دارد، دارای اشعه های ماورای بنفش است که تابیدن آن بر روی پوست، باعث ایجاد بیماری های پوستی شده و در مراحل وخیم تر سرطان پوست را به دنبال دارد. پس اگر قصد دارید از فواید نور خورشید برای سلامتی استفاده کنید، حتما از کرم های آفتاب با کیفیت استفاده نمایید.

نور خورشید سرشار از ویتامین D

ویتامین دی یکی از مهمترین ویتامین های مورد احتیاج بدن است که به تامین کلسیم و فسفر در استخوان ها یاری می نماید. در نتیجه باعث پیشگیری از پوکی استخوان و عوارض ناشی از آن می شود. برای تامین این ویتامین توصیه می شود تا روزانه حداقل به مدت 10 دقیقه بدن خود را در آفتاب قرار داده و نور خورشید را به وسیله پوست و کف دست ها جذب نمایید.

کاهش خطر ابتلا به بیماری ام اس

بیماری ام اس یکی از بیماری هایی است که در سال های اخیر افراد بسیاری را مبتلا نموده است. این بیماری در کشورهایی که دورتر از خط استوا قرار دارند، شیوع بیشتری دارد. براساس تحقیقات اجرا شده، افرادی که در دو دهه اول زندگی خود بیشتر بیشتر به خواص نور خورشید برای بدن توجه دارند، کمتر دچار این بیماری می شوند. همچنین نوزادانی که بعد از ماه اکتبر متولد می شوند، نسبت به آن هایی که پس از ماه می به جهان می آیند، کمتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند، زیرا سطح ویتامین D در سه ماهه دوم بارداری مهم بوده و می تواند در ابتلا به این بیماری تاثیرگذار باشد. نوجوانان زیر 15 سال اگر از مناطقی با خطر کم به مناطقی که خطر ام اس در آن ها زیادتر است، سفر نمایند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قرار می گیرند.

پیشگیری از سرطان

دکتر فرانک گارلند و دکتر سدریک گارلند از دانشگاه کالیفرنیا، اولین افرادی بودند که به ارتباط بین سرطان با کمبود ویتامین دی پی بردند. آن ها تحقیقات خود را بر روی بیماران شهر نیویورک و نیو مکزیکو انجام دادند. با آنالیز هایی که انجام شد، آن ها پی بردند که افرادی که در نیویورک دچار سرطان روده بزرگ می شوند، تقریبا 3 برابر افرادی هستند که در نیومکزیکو به این بیماری دچار شده اند. آن ها دلیل این افزایش بیمار را کمبود نور خورشید و در نتیجه کمبود ویتامین دی در محلی های نیویورک تشخیص داده اند. برطبق پژوهش هایی که بعدها انجام شد، تعیین شد که کمبود ویتامین دی خطر ابتلا به سرطان هایی چون سرطان پستان و روده بزرگ را افزایش می دهد. در این صورت قرار دریافت در نور خورشید و تامین این ویتامین می تواند به میزان قابل توجهی از دچار شدن به این بیماری جلوگیری کند.

کاهش افسردگی خفیف

براساس مطالعات اجرا شده، نور خورشید باعث می شود تا میزان سروتونین در بدن بیشتر فراوری شود. سروتونین ماده ای شیمیایی است که به بهبود خلق و خوی انسان یاری می نماید. از این رو قرار دریافت در معرض نور خورشید باعث افزایش سطوح ضد افسردگی طبیعی در مغز می شود که از خواص نور خورشید برای بدن به حساب می آید.

یاری به سلامت استخوان در افراد مسن

تراکم استخوانی بامیزان ویتامین D3 خون نسبت مستقیم دارد. بالا بودن ویتامین D3 نرخ شکستگی استخوان را کاهش داده و پایین بودن آن باعث شکستگی استخوان می شود. نور خورشید 7-دی هیدروکلسترول موجود در پوست را به ویتامین D3 تبدیل نموده و آنگاه فراوری ویتامین D شروع می شود. ویتامین D کلسیم را جذب نموده و باعث تقویت استخوان ها می شود.

یاری به بیماران مبتلا به آلزایمر

براساس تحقیقات اجرا شده درباره فواید نور خورشید برای سلامتی، افراد مبتلا به آلزایمر که در معرض نور خورشید گرفته اند، علائم کمتری از آشفتگی، افسردگی، اضطراب و شب زنده داری از خود نشان داده و بهره وری خوابشان بیشتر شده است.

بهبود کیفیت خواب

جالب است بدانید که نور خورشید باعث فراوری ملاتونین می شود. ملاتونین هورمونی است که به خواب بهتر انسان یاری می نماید. زمانی که نور خورشید با چشم برخورد می نماید، عصب بینایی چشم پیامی را به یک غده در مغز ارسال می نماید و سپس ملاتونین فراوری می شود. فراوری ملاتونین تا زمان غروب خورشید ادامه داشته و سپس کاهش می یابد. از این رو قرار دریافت در معرض نور خورشید در طول روز باعث افزایش ملاتونین در شب می شود. با توجه به اینکه میزان فراوری ملاتونینی با کیفیت خواب نسبت مستقیم دارد، هرچه این مقدار بیشتر باشد، کیفیت خواب خصوصا در افراد مسن بیشتر خواهد بود.

بهبودی بیماری پسوریازیس

براساس مطالعات اجرا شده پیرامون فواید نور خورشید، 84 درصد از بیماران مبتلا به پسوریازیس که به مدت 4 هفته تحت حمام آفتاب درمانی بوده اند، بهبود چشمگیری پیدا نموده اند. از این رو گفته می شود که نور خورشید برای این بیماران بسیار مفید و موثر است.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: همگردی
انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 42166

به "آشنایی با فواید نور خورشید برای سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با فواید نور خورشید برای سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید